söndag 5 april 2009

Det är så lätt att avsky Vanja.

Jag vill påstå att det är för lätt. Tänker inte försvara handlandet på något vis. Säkerligen brister man om man är med och fattar beslut man inte förstått. Mitt ständiga moraliska dilemma, vet ni som följer med här. Låter verkligen direkt korkat, men är förmodligen vanligare än vi vill tro. Frågan är väl snarare varför det är Vanjas fel? När blev det de? I styrelsen torde hon ha en ganska betydelselös ställning.

11, ledamöter och det är Vanjas fel. Märkligt. Man angriper en person istället för en styrelse. Man angriper en person istället för ett system.
Kan det vara så att vi förväntar oss sådant här av Näringslivet, och då är det plötsligt legalt. Det är okej för de sitter på pengarna, de är finansmän. De kanske till och med är marknaden. Det hörs rentav på vad vi kallar dem. Män i privata företagmed makt och pengar är finansmän. Kommer man däremot från fackföreningsrörelsen, då är man pamp! Jag blir så trött.


Här är en lista på AMFs styrelse. Den har jag "snott" från Ulf, men den är säkerligen offentlig;-)

Göran Tunhammar (f 1946) Ordförande
Urban Bäckström (f 1954)Svenskt Näringsliv
Wanja Lundby-Wedin (f 1952)LO
Lennart Nilsson (f 1941)Svenskt Näringsliv
Göran Larsson (f 1951)LO
Håkan Bryngelson (f 1948)Svenskt Näringsliv
Lena Westerlund (f 1963)LO
Charlotte Bohman (f 1954)Svenskt Näringsliv
Per Bardh (f 1959)LO
Hans Gidhagen (f 1954)Svenskt Näringsliv
Ellen Nygren (f 1966)LO

De här skriverierna tar utrymme från löpsedlarna. Löpsedlar som borde handla om arbetslöshet och utförsäkrade människor. Människor som hamnat utanför allt i alliansens påstådda kamp mot det förhatliga utanförskapet.

Så lämpligt, att ingen press skriver om det! Istället gör man som vanligt. Ger sig på en person. Låter drevet gå. Svenska folket följer villigt efter. Det är så lättvindigt att ha en person att avsky. Vanja har fått livvakter, så stort är hatet. Märkligt, de är 10 till i styrelsen

Med fokus på Vanja slipper pressen förmedla andra korkade nyheter. Smart! De slipper till exempel berätta om VOLVOS aktieutdelning. För så är det ju. Volvo sparkar personal i parti och minut. Aktieägarna ska få utdelning I storleksordningen att den hade räddat 10 000 jobb ett år, om den inte tagits ut utan förts in i företaget. Så jobbar inte marknaden med kapitalet förstås. Fast jag trodde verkligen det var meningen med aktier. Ett riskkapital. Så fel jag har. Det är att vara arbetare som är risken.


Vanja bär hundhuvudet. Maud Olofsson C, gick till val på att införa bonusar och högre chefslöner, hon hyllas för sin handlingskraft. Olika falla ödets lotter. Jag skyller på pressen, de gör det så lätt att avsky Vanja. Vi slutar tänka själva, det är aldrig bra!

Fler som tänkt är
Anders Nilsson, Emmama,

17 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppas många läser ditt, Ulfs och Anders inlägg! Manar till eftertanke och uppvaknande!
Ulla

Solnasnackar´n sa...

Men nog var väl Wanja ute som LO-ordförande och mullrade mot bonusar och liknande i "privata" näringslivet.
Sedan uppdagades det att hon varit med och beslutat att hon själv varit med och beslutat om jättebonus till en vd för AMF och då använt sig av försäkringstagarnas (LO-medlemmarnas) pengar till denna bonus samtidigt som AMF hotar att sänka pensionsutbetalningarna.
DET tycker jag är uppseendeväckande, sen må hon vara lurad (av sin avtalssekreterare som var med och utformade avtalet) att besluta om avtalet utan att förstå ett AVTAL och heller inte förstå eller läsa årsredovisningar.

Fritt ur hjärtat sa...

Ulla, tack. Det hoppas jag också.

Loa, säkert. Just det spelar mig ingen roll. Hela affären är korkad men, det är företeelsen jag pekar på.

Emmama sa...

Oh, vi har bloggat pa lite samma tema idag. Debatten maste upp for nu riskerar vi att forlora valet igen, det skrammer mig!

Fritt ur hjärtat sa...

Emmama, jag blir också livrädd. nu är det upp till kamp!

Anna, Fair and True sa...

Media är borgerlig...

Fritt ur hjärtat sa...

Anna, jo men vi måste ju inte hänga med i dreven!

ettig sa...

Såg ni att Centern var under 4%strecket i undersökningen?

The cottage by the Cranelake sa...

Men nog har hon klantat till det rejält med detta! Anledningen till att folk är arga (rasande) på henne är ju att de förväntar sig att hon som LO-ordförande skall bromsa det vansinnet som varit. Tyvärr visade det sig att varken hon eller andra fackpampar, för det är pampar de är, är lika generösa med pensioner till andra och sig själva och giriga som andra! Nog borde väl de fatta bättre??

Tyvärr är ju topparna i facken och socialdemokraterna precis likadana som de andra giriga topparna i det ledande skiktet. Så jag blir inte förvånad över folks ilska. Varför skall vi rösta på sossarna när de inte är bättre an Moderaterna? Moderater vet man ju att de vill ha ett större glapp mellan rika och fattiga, men sossarna hade man ju i alla fall hoppats skulle vilja tvärt om. Men så fel man hoppas då. Alltså lika bra att rösta på dem man vet gör som man förväntar sig.
Christer.

Fritt ur hjärtat sa...

Birgitta, jo och KD.

Christer. Visst faan har hon klantat till det! Men jag kan ju inte överge min ideologiska tes för att andra är idioter! Vad blir bättre av det? Vanja röstar vi ju inte på, hon sitter inte i regeringen. Blir moderaternas politik bättre och mer rätt eller rättfärdigad för att folk inom arbetarrörelsen har dåligt omdömme?? Nej jag köper inte dina argument! Skulle i så fall gå ett steg åt vänster!!

Piss off sa...

Håller med dig!

Hon har gjort bort sig rejält.

MEN med all denna fokus på just HENNE ges det mycket lätt poäng och den jävla "blå mes" regeringen!!

Som om detta skulle göra Alliansens politik BÄTTRE!!!

Nej,det är så typiskt media att låta drevet gå och göra EN person till syndabock!!

Ha det gott!

Fritt ur hjärtat sa...

Sickan. Precis! Jag tycker folk gör det förbannat lätt för sig...jag är riktigt förbannad! Skulle jag bli borgerlig för det finns korkade sossar, herre min je, giv mig styrka!

The cottage by the Cranelake sa...

Inte så mycket mina argument, utan de argument som jag hör överallt numera. Till viss del håller jag med dem. Topparna i både facken och socialdemokraterna har distancerat sig från resten av oss, så är det bara tyvärr. Har de överhuvud taget någon idé hur det är att inte sitta i toppen av samhället?

Mona såg ju sig som en medelinkomsttagare till exempel!!! Wanja sitter ju dessutom i toppen av socialdemokraterna, alltså påverkar det även partiet. Man kan inte bara blunda för vad de gör där i toppen bara för att de tillhör ett parti man tror på. Skulle jag inte rösta på dem beror det på annat, Miljöpartiet!
Christer.

Fritt ur hjärtat sa...

Christer, klart vi ska bry oss. Men inte genom häxjakt på personer. Vi har fallit för pressens trix att döma personer istället för system och vice ersa också. Min ideologi rubbas inte av vad andra gör. Det är min tro på vad som är rätt och riktigt som är avgörande. Bästa sättet tror jag är att vara med och påverka. Det försöker jag, men min ideologi ändrar sig inte för att det finns klantar i ledningar på olika ställe. Vi faller ju så lätt också. Inte längesedan Göran Persoon fick kritik för att investerat sina pengar i en gård. Först säger man att Svenska stadsministrar tjänar lite pengar om man jämför med andra länder. Sedan får han spe och hånas för han investerar i Sverige. Herre gud det är väl bättre än att placera i Monaco....Jag tycker inte man tänker längre än näsan räcker och jag anar viss missunsamhet.

The cottage by the Cranelake sa...

Men om ideologin inte verkar finnas kvar i partitoppen, finns då partiet kvar?
Christer.

Fritt ur hjärtat sa...

Christer, en topp är aldrig mer ä en topp. Vi har en stor arbetarrörelse inte sjutton förvinner vi gräsrötter för att det finns sopprötter i toppen!
Jag möter mig själv i spegeln varje dag.

Anonym sa...

Jag har fördigbehandlat ämnet Wanja på webben - i positiva ordalag. Vill bara skriva att jag blev så glad när jag fann "din" lista på hela AMF´s styrelse. Jag har kopierat den och presenterat den på "borgarbloggar" och frågar om det finns någon som anser att media gjort ett gott arbete i frågan...och det har haft effekt!