fredag 1 maj 2009

Show and tell, Fredagstema

Första veckan för Musikanta, Temat är självklart;
"Valborgsmässoafton/Sista april/ Första Maj Valborgsmäsooaftonen infaller ju så lägligt kvällen före fredagstemat, så ta med kameran ut...Tiden för inlägget förlängs naturligtvis till lördagen om man vill skriva något om Första Maj också eller både/och"


Måste säga att jag för första gången på 10 år bryter ett mönster. Ingen valborgsmässoeld och inget 1:a majtåg. Istället drar vi till Bassholmen och försöker göra klart det som inte hanns med när vi var där sist. Förväntar mig en skön dag i solen. Ska olja möblerna en gång till. Maken ska försöka ta hand om allt impregnerat virke. Dessutom ska sonen och han kratta och ta hand om fjolårsgräs och löv. Antar att det blir årets första gräsklippning också.
I det höga gräset ska det trimmas fram stigar, här klipper vi inte. Biologiskt mångfald är målet och då är en äng en dröm. Massor av gamla vresrosor ska få gödsel, säkert 30 år sedan sist.


Den gamla sälgen föll i vinter så nu är det tomt bredvid huset. Jag funderar på vad den ska ersättas med. Klart det måste stå ett stort träd där! En Bohuslind skulle jag önska men måste höra med kommunens skogsman att det är ok;-) Ska fråga vad jag ska plantera bredvid päronträdet som håller på att dö också. Det vore bra att ha ett fruktträd bredvid så det inte blir glapp. Då har vi ju ingenstans att hänga tvättlinan.....Funderar på ett Gunilla Bohuslän. Får väl se vad kommunfolket säger....

Ha en bra helg alla fredagsläsare!


15 kommentarer:

The cottage by the Cranelake sa...

Tycker du gör rätt som bryter traditionen. Mycket bättre för själen att åka till Bassholmen och njuta av dagen och livet :-)
Christer.

Anne sa...

Traditioner kan helt klart brytas ibland, så kanske nya traditioner kan skapas. Är Basholmen och husen på bilderna ert sommarställe eller?

Solnasnackar´n sa...

Bra brutet! Bassholmen är underbar!

Annika sa...

Bassholmen...vilket härligt ställe!! Det är klart att du kan bryta alla traditioner och istället åka dit. Verkligen!!
Ha en jättefin helg!!!

Taina sa...

Här har jag inga stora möjligheter att delta vid de traditionella Valborgsfestligheterna. Så jag bryter också mönstret. Rejält! Jobbar nämligen. Idag är ju en vanlig vardag. Hoppas du får en skön helg så Glada Vappen som finlandssvenskarna säger :)

Anonym sa...

Helt rätt! Njut ute i solen istället. Vilket härligt ställe! Trevlig helg!

Grekland nu sa...

Visst ska man passa på och njuta när man har ett sånt härligt ställe att vara på - och det kräver ju en hel del skötsel kan jag tänka mej. Skön helg på dej!

Christel sa...

Det ser härligt ut på ditt valborgsställe, trevligt att fundera på trädplantering och sommarprojekt. Åh vad jag njuter av våren, nu ska jag ut och gräva, vi har ändrat på en rabatt och så ska jag klippa några rosor som jag missat. Kram!

Erica sa...

Det låter som en mysig Valborgs. Jag var inte heller vid någon majbrasa, utan på Valborgs var jag och hunden ute på en fotopromenad och på 1:a maj var vi ute vid stugan och njöt av det vackra vårvädret :)

Hoppas att du får en bra fortsatt helg!

Musikanta sa...

Hade det inte varit så att jag skulle vara med och sjunga vårsånger vid Hembygdsberget i Ringarum i år, hade jag heller inte åkt någonstans. Hade i så fall hellre varit hemma tillsammans med Mirrfamiljen.

Det ser härligt ut på ert sommarställe - men mycket att göra som alltid på sådana platser...

Fritt ur hjärtat sa...

Christer, Jo min själ den mår gott på Bassholmen!

Anne, tänkte inte på det men aknske var det början på en ny trdition! Bassholmen är inte "vårt" Natursyddsföreningen förvaltar det åt kommunen och vi ingår i en grupp som sköter om det. Sedan får vi och de som vill hyra torpet under högsäsong. Men den här helgen var det bara arbete.

Fritt ur hjärtat sa...

Loa, :-) Jo deär är fantastiskt.

Annika, känns konstigt men hel rätt att bryta traditionerna.

Fritt ur hjärtat sa...

Tain, jag minns känslan då jag jobbade. Ibland var det lite mysigt på festdagarna.

Maisoui, japp det blev bikini;-)

Fritt ur hjärtat sa...

Ingabritt, jo det krävs en del, men vi är ett arbetslag som sköter det så det funkar.

Christel, att plantera träd är ju meningen med livet lär en berömd kines sagt;-)

Fritt ur hjärtat sa...

Erica, låter som vi haft det bra båda två:-)

Musikanta, måste erkänna att "Vintern rasat" har jag saknat!