måndag 14 september 2009

Dagens nyheter, Mindre brand i en av kommunens bilar.

Jag spatserade i sakta mak från Folkets Hus, i riktning mot centrum och biblioteket. Fick rött ljus vid Asplundsgatan och stannade. Tittar till på "sopbilen" som närmar sig. Den kommunala bilen som sopar gator. Den rök så förfärligt! Hur miljövänliga är vi i kommunen hann jag tänka innan jag såg flammor slå en halvmeter över bilen. Vinkade och pekade, fick förarens uppmärksamhet men han förstod förstås inte varför jag stod där och viftade... Rusade, jo faktiskt, jag rusade över gatan och fram till hans ruta där jag ropade "-Det brinner som fan i bilen för dig!" Han såg så förvånad ut, tvivlande. Undrar inte på det. Men han reste sig lite på sitt trappsteg och fick se det själv. Då fick han brått ur bilen.
När han väl var ur bilen fick jag fram kameran:-) Eftersom RÄDDA stod först på dagordningen fick jag inte de bästa bilderna på flammorna, men han var ute ur bilen i alla fall. Därefter gick det fort. Det kom andra chaufförer från olika håll, en ringde brandkåren, en hämtade släckare och började släcka.
Räddningstjänsten var hyfsat kvickt på plats. Med bilen stängde av vägen och började släckningen. Det var nog mest eftersläckning och så spolade de rent, både bilen och gatan.
Bilister är ett märkligt släkte, trots att de stod en stor brandbil med blåljus på tvären över gatan försökte de köra förbi. Snirklade sig in tills de insåg att det bara var att backa och vända. Vilket tålamod brandmännen måste ha.
Polisen anlände så småningom och man hade ett litet avslutande samtal innan kommunens gubbe fällde ihop bilen och åkte. Då tittade han bort till mig på trottoaren, log och gjorde tummen upp. Jag gjorde tummen upp tillbaks. Kändes som ett tack. Jag gjorde inget mer än att skrika på honom, men jag han bli orolig när han var kvar i bilen. Skönt att det löste sig så bra.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Men, du är allt lite nyhetsreporter i alla fall! ;)
Och dagens goda gärning! ;)
Ulla

Fritt ur hjärtat sa...

Ulla, jo en liten darrig;-)

Mitt i livet sa...

På din blog får man verkligen allt från rykande färska nyheter till historia om vår bygd! ;-)

Fritt ur hjärtat sa...

Norgårdsanna, ja i allafall rykande. *HAHAHA*

Gunnar Klasson sa...

Hur bär du dig åt att vara på plats varje gång det brinner?

Ebba Christina sa...

Vilken hjälte du är. Det kunde ha gott illa för sopåkaren...../Ebba

Fritt ur hjärtat sa...

Gunnar, jag tuttar på själv;-)
Varje gång är väl att ta i, till fritidsforum kom jag halv sex då hade det brunnit i tre timmar redan. Sopbilen kunde ju passerat utan att jag märkt något nu var det rödljuset som gjorde att vi stannade samtidigt.

Ebba, säkert andra som hade varnat honom annars jag råkade vara först bara. Men jag han en kort stund bli orolig för att han satt i bilen, ville gärna att han skulle ut.

Solnasnackar´n sa...

Bra gjort!

Fritt ur hjärtat sa...

Loa, :-)

Lullun sa...

Andra branden på mindre än en vecka. Eller är det fler? Hur ska detta sluta? ;-) Verkligen bra att du såg det och fick stoppat honom!

Fritt ur hjärtat sa...

Lullun, jag tycker också det varit mycket bränder nu. Igår brann båt och brygga på Käringön, fast där var inte jag...

Marianne sa...

Dagens hjältinna, helt klart! TUR att du såg flammorna!

Kram!