söndag 7 februari 2010

I konflikt med mig själv. Får politiker ha en egen åsikt??

Jag läser, läser och läser. Det är handlingar inför IKEAS etablering som plöjes. Trafikutredning, miljökonsekvensbeskrivning och mycket mycket mer.
IKEA ger 700 jobb. Jippi. Så vill folk att man reagerar. Men när jag läser alla utredningar fastnar jublet i halsen. Trots allt jag läser levererar inte utredningarna några svar. På något enstaka ställe står det "kan eventuellt komma att påverka", på allt för många ställe står det "oklart om de påverkar". Men det är väl de svaren utredningar ska ge?!

Måste tanken på bra förarbete betyda att man är emot etableringen? Nej faktiskt inte, men det tolkas så, för säger man ett pip får man onda ögat. Ska vi bara svälja det här? Man måste ju inte vara emot etableringen för att vilja att miljön runtomkring måste bli så bra som möjligt! 700 jobb säger man och piskan viner. Men vi är många boende i Herrestadsomårdet. Om vår boendemiljö påverkas negativt för att man haft bråttom och gjort ett dåligt förarbete, då är det oss man offrar.

Just nu är jag mest orolig för dem som sitter i tekniska och andra nämnder som har det här materialet som beslutsunderlag. Snacka om rävsax, säger de emot blir de hängda, säger de ja blir det likförbannat konsekvenser. Å vad jag önskar att Uddevallaborna satte sig och läste.

Jag är sannerligen i konflikt med mig själv. Får politiker ha en egen åsikt?? Alltså får jag tycka att man ska göra om och göra rätt......??

3 kommentarer:

Mahamed Ali Abdi sa...

Hejsan!

Det blir verkligen ett lyft för uddevalla att få IKEA ute vid Torp. Men självfallet måste vi värna om miljön i vår fina stad.


Därför tycker jag att din hållning är bra. Det är viktigt att förarbetet blir bra. Även om det kanske inte är populärt att framföra en sådan åsikt.

mvh mahamed ali abdi (ex-uddevallabo)

olgakatt sa...

I "konsekvensbeskrivningar" lyser ofta beskrivning av just konsekvenser med sin frånvaro.
Jag tycker att en "djävulens advokat" skulle utses i alla såna här situationer. Någon som med både fantasi och kunskaper beskriver värsta fall! Så tar man ställning med öppna ögon sen!

Fritt ur hjärtat sa...

Mahamed, vist kn IKEA bli ett lyft. Hoppas bara at antalet arbetstillälle är på plus även efter att de som tvingasstänga har sagt upp sin personal. Alltså efter 5 år, då undrar jag vad den verkliga siffran är.
Som sagt det är ingen knikt i sigattvilja ha ett bra förarbte för att göra ba bedömningar, men här saknas vilja verkar det som. Vägar, buller och annat finns inte med som problem det ä då jag blir orolig. Men det löse sigsäkert å slutet frågan är bara till vilka kostnader och på vilas bekostnad.

Olgakatt, sant tänk om någon tog fram värsta scenariot och så arbetade man uifrån det. DÅ skulle det inte blir så mycket missnöje i efterhand. Nu är rsken uppenbar att man hafsar ihop allt runtomkring sean får man stara åtgärder och motåtgärder för att stilla det man inte klarat av frå början. Ett bra förarbete borde vara det minst man kan kräva.