onsdag 3 februari 2010

Schlagerstjärna; Mia Terngård född Ferm.

I söndagens Dn var det en artikel om Mia som med MiSt vann Webbjokern, och tog sig in i startfältet för melodifestivalen. Jag fattade då att hon är i Uddevalla nu. Tog en blixtsnabb kontakt och undrade om hon hade tid att träffa mig. Jag saknade uppmärksamhet kring henne i Uddevalla. Inte varje dag vi har schlagerstjärnor med Uddevallaanknytning. Kan man kanske få en Uddevallaeffekt tänkte jag och kontaktade människor med stora kontaktnät. Mia hade tid över och igår tisdag for vi runt på en liten improviserad PR-turné.

Jag har tänkt att fram till deltävling 2 då MiSt & Higligts tillsammans gör "Come and get me now" ska jag visa en bild om dagen på Mia. Alltså fick hon igår kliva i snödrivor och frysa rätt rejält för att jag ville ha henne i kända Uddevalla miljöer. Vill man vara fin får man lida pin har jag hört, men här var det vill man få röster i Uddevalla får man frysa;-)

Första stoppet var Gustafsberg där det blev kaffe, fototagning och filminspelning av och med förvaltande direktör Gunnar Klasson.Därefter for vi in till centrum för att jag skulle ta bilder. Nästa stopp var Blåkulla och vi blev bjudna på lunch av Jan Gunnarsson. Efter lunchen fick vi se femte våningen som är original sedan huset var kontor för varvet. Informationsavdelningen fick bilder och intervju och Mia fick träffa ganska många ur personalen. Alla lovar självfallet att rösta på MiSt den 13:e.
Uddevallahems kontor blev det sedan efter hastig omplanering och innan vi riktigt förstått hade hela dagen gått. Dagen gav mig både bilder och material så tanken att följa Mia ända till den 13:e lätt går att genomföra. Kommer göra ett Dagens MIA i högra listen där man kan följa vägen till melodifestivalen. Hjälp gärna till med länkar och annat så vi visar att bloggosfären också kan stötta blivande schalgerstjärnor.

Det finns en Melodifestivalblogg där Mia och *Stefan (*andra halvan i MiSt) skriver regelbundet. Jag länkar den i min blogglista.

Kopplingen till Uddevalla då. Mia- Maria Terngård född Ferm kom till världen 1973 i Uddevalla sedan växte hon upp i Uddevalla och Mellerud, gick gymnasiet, Agneberg här i stan och har all sin släkt här. SÅ visst borde vi få en Uddevallaeffekt, herregud hon är ju en äkta Fermare;-)

4 kommentarer:

Annaa M sa...

Men Simone, all denna PR, t o m köpa andelar i en låt man inte hört! Tänk om den är skitkass i jämförelse med de andra? Tycker du ändå man ska rösta på den pga viss anknytning till Uddevalla? Lokalpatriotism i en tävling som Körslaget är en sak, men det här är ju en tävling om en låt som ska tävla vidare. Då kan väl inte det viktigaste vara den lokala anknytningen! Europa skiter i Uddevalla.

Fritt ur hjärtat sa...

Annaa, men vi har hört den, annars kunde man ju inte röstat på den i webbjokern! Andelarna kostar ju nästan inget så det är bara en rolig grej!
Folk röstar som de vill de vet vi ju. Många röstar på Darin för att han är söt, Moreus för han är rar o s v så skälen är säkerligen olika redan.
Dessutom är det ju 4 låtar varje gång som ska vidare i vilket fall. 2 till Globen direkt 2 till andra chansen, så visst tycker jag man kan och ska rösta på Mia:-)

Förra året (?)var det massa uppföljningar och sjå kring Agnes för att hon är från Vänersborg, EMD och då främs Erik för anknytningen hit. I år är det Jessica för hon är från Trollhättan, så det här görs redan, utan mig, men med redan kända.

Annaa M sa...

Jo det är lite konstigt egetntligen, att den låten har ju många hört medan de andra är förbjudna att spela innan. Undrar hur de tänkt där.

Jo, jag vet att det görs likadant kring fler artister. Först ska man tagga en hel landsända helst att rösta på en artist, oavsett vilken låt den sjunger, sen skäller man på Christer Björkman för att fel låt vann.

Men alltså hallå, en av de minst rara offentliga personer jag kan tänka mig är Kalle Moreaus! Då blir det kisspaus, jag lovar.

För resten vet du väl att Salem al Fakirs mamma är född och uppväxt i Uddevalla. Hans mormor, Ingrid Jarsén, och min mamma var goda vänner och min systerson köpte hennes lägenhet när hon bestämde sig för att flytta hit upp för att komma närmare dotter och barnbarn.

Fritt ur hjärtat sa...

Annaa, tack för dagens skratt! Det behövde jag. Vi tänker lika om Moreaus, men typ resten av välden verkar var frälst på honom på något sätt.

Kanske du ska göra en drive för Salem nu då;-)