torsdag 25 mars 2010

Kulturrådet skapar opinion.

Jag är glad att jag hade fel! När vi planerade kulturdialogen tippade jag på 20 i publiken. Det var välbesökt. Jag hade ingen överblick eftersom jag satt på första rad och hade alla bakom mig. Men jag hörde att det talades om över 100. Kul och det visar att ämnet är intressant. Inledningsvis lyssnade vi till WWO, World Wide Orchestra, som med sin fantastiska musik och spelglädje gjorde stämningen hög och danslusten stor.
Dialogen leddes av Jan Gustafsson, journalist från Uddevalla.
I panelen medverkade politiker från samtliga partier i Uddevalla.
Andreas T Olsson var sidekick och sammanställde med egna ord det panelen sa. Sidekicken var i särklass den som presenterade flest sanningar, fick mest skratt och flest applåder. Dialogen så???? Läser man dagens Bohusläningen, får man intrycket att det var rätt menlöst och att inga svar presenterades. Jag håller inte med! Verkar vara en journalist som hellre skådar fågel än snackar kultur....
Det framkom klart och tydligt att kultur har stor betydelse. För de i publiken som valt att komma en vardagskväll för att lyssna och diskutera. För politikerna som såg sin chans att berätta vad respektive parti vill.

Tydligt var också att kultur har olika betydelse för var och en som får frågan. Egentligen är det oviktigt, poängen är att man upplever kulturens betydelse som viktig. Kulturen bör och ska man satsa på. Vem kulturen är till för blev också livligt analyserat. Här bröt jag in, jag som lovat mig själv att vara tyst...
Jag blir så upprörd när alla plötsligt ska satsa på barn och ungdom. Varför är det barn och ungdom i fokus på kultur? Den är väl precis lika viktig vilken ålder man är i? Min övertygelse är att om man satsar på vuxenkultur får man vuxna som tar med sina barn på kultur, de vill ge barnen det de själva upplevt. Jag menade också att många "vuxenföreningar" står för kultur för hela familjen. Kultur i vilken form den än brukas eller utförs, ska vara för alla. Man ska kunna välja själv, i vilken ålder man än är.

Ett annat tydligt problem var lokalfrågan. Så många kulturföreningar som saknar scener. Man saknar plats för sina evenemang. Allt ifrån att dansa själv till band, till konserter som ska spelas akustiskt, eller större dans/teateruppsättningar. Man är frustrerad över lokalfrågan.

Kulturhuset kom upp. Många önskar ett kulturhus. Behovet verkade ingen ifrågasätta, däremot är lösningarna på problemet olika.
Moderaterna, Centerpartiet, Folkpartiet, Uddevallapartiet, Kristdemokraterna är tydliga med att de vill bygga en konsertsal på Bohusläns museum. De hävdar att det är enda behovet. Vi är många som inte håller med. Det skulle täcka ett litet behov. Varför dra igång och bygga något som inte fler kan använda och frågar efter???
De borgerliga säger alltså nej till kulturhus.
Idag är det Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Socialdemokraterna som förespråkar bygget av ett kulturhus. Det framgick tyvärr inte så tydligt eftersom panelen skickligt talade om konsertsal istället. Men tydligt är att vill man ha ett Kulturhus då är det bland det rödgröna man ska leta.

Dialogen skrapade på ytan i en mängd frågor. Vi i kulturrådet kommer att med jämna mellanrum återkomma med denhär typen av dialoger. Vi planerar också annat spännande i höst. Kulturrådets roll att skapa opinion har bara börjat och tänk jag tycker det började bra.

Inga kommentarer: