söndag 28 augusti 2011

Vår bästa tid är nu!

Livet på västkusten har sänkt tempot, det kallas eftersäsong. De flesta sommargäster har återvänt hem och livet återgår till vardag i varje samhälle Sommaren däremot fortsätter. Det är en fantastisk tid nu. Varmt i vattnet. Mareld om natten. Vinröd ljung på grå berg ger vilken romantiker som helst rysningar av välbehag. Jag märker att hela familjen njuter. Det är mindre folk på sjön och det är makrillsäsong. Vi tar långa promenader , klättrar på klippor och stannar ofta för att njuta av det vi ser och känner doften av. Vi badar och lever uteliv.
När sommargästerna åkt hemåt åker vi till kusten, gärna på en shoppingtur. Sommarbutikerna stänger och slumpar bort sina varor. Det enda jag möjligen kan anmärka på är att räkorna fortfarande är dyra. Får lugna mig och äta i höst och vinter. Konstaterar alltså att jag njuter just nu. Livet på västkusten är alltid fantastiskt men vår bästa tid är nu!
Inbjudan till Bohuslän, en favorit av mannen som kommer till Östrabo i höst.

3 kommentarer:

Solnasnackar´n sa...

Oj vad jag saknar den västkustska ljungen. Tack för en underbar bild, Simone!

Annaa M sa...

Men nog har vi väl ljung här också Loa? I alla fall hittade sonen och jag blommande sådan redan i juli när han gjorde sin naturinventering här nere vid Mälaren.
Redan som liten hade jag problem med ljungen, den var ju egentligen vacker men när den blommade betydde det slut på sommaren.

Mumien sa...

Tack för underbar bild och ett fantastiskt bildspel med Taube! Han kunde konsten att måla i ord. (Risken med Youtube är att man aldrig får nog, man hittar hela tiden nytt att lyssna på). Som sann västgöte har jag hur mycket ljung som helst, den är ju vår Landskapsblomma. Även kaprifol men havet är vi utan liksom mareld. Tyvärr.