torsdag 27 december 2012

Peta in en pinne i brasan.

Försöker fortfarande få lite luft på dagarna, tids nog är det ett kontor som gäller igen. Vid lunchtid när jag kom från jobbet stod killarna klara i hallen och skulle till skogs. Jag fick 5 minuter på mig att svida om ifall jag ville följa med. Klart jag ville, kamera, korv och lite annat slängdes ner. Åleslån var målet.

Vägen dit var inte rolig, väl grusad men inte hjälper det på blankis. En bil vi mötte blev så nervös att han for i diket.Som tur var kom det fler, Åleslån har ett skidspår så vi var väl fyra bilar på rad som inte kom förbi dikesliggaren, men med gemensamma krafter putte vi upp honom och så började ett pussel att mötas igen.....
Lyckligt framme var ju parkeringen rena livsfaran och den var av någon anledning inte grusad.,
 Promenad på skaren ledde oss fram till eldstaden och det så vanligtvis fulla förrådet med ved gapade tomt. Till vår förvåning kan tilläggas, hit har vi åkt regelbundet i många år och det finns alltid ved.  Operation leta gammal ved utbröt och medan killarna fixade det gick jag en sväng med kameran.
 En stor Korp svävade olycksaligt över oss.....
 All växtlighet bär spår av att det ömsom regnat ömsom varit kallt.
När jag kom tillbaks hade de fått fyr men inte blev det någon sprakande brasa. Grillandet fick gå fort för mycket tid hade förlorats i strävan att få ved och tänt den. Mörkret blev plötsligt en fara. Hur svårt är det att köra isväg tillbaks i mörker....
Så ett par korvar på stående fot och så snabbt mot bilen. Mörkret föll hastigt. Vi ändå varit ute dryga 2 timmar. Nästa gång ska vi ha med egen ved, inget problem bara man vet att det är vad som gäller nu för tiden.....

Inga kommentarer: