lördag 7 december 2013

URPREMIÄR i Uddevalla

Jag gör fortfarande spännande saker på jobbet. Det har blivit en vana att ta sig an projekt med noll kunskap och ingen förkunskap, men reda ut och fixa ändå. Vem trodde för ett år sedan att jag skulle vara projektledare för en stor ombyggnad, renovering?! Inte jag i alla fall.

Vem hade anat att jag skulle gå en språngbräda och göra en affärsplan?!
Inte jag i alla fall. Vem hade för några år sedan anat att jag skulle ha personalansvar, vara verksamhetschef och rodda ett helt kulturhus och konferensanläggning?! Inte jag i alla fall. Fastighetsansvaret glömmer jag helst, men jag har det också. Inget av allt detta gör sig självt. Inte heller gör jag det själv. Mina främsta stöttepelare är såklart personalen, gästerna på huset och inte minst familjen som accepterar att jag "jobbar jämt". Kanske är det för en verksamhet bra att det då och då kommer in någon utan en massa erfarenhet? Jag är inte rädd att fråga och eftersom jag avskyr att inte ha koll och kontroll, lär jag mig det jag måste. Ett något krångligt arbetssätt kan tyckas men kontentan är att vi blir en kunskapsbank. Det personalen och jag inte vet om håltagning, byggdam, ventilation, nya linoleummattor och färgsättning, ja jag undrar om det är värt att veta...

Efter åtta månaders byggkaos är vi nästan i hamn,. Det som skulle varit klart till första september var naturligtvis inte det. Nu tre månader senare är verksamheten i full gång och skavankerna i salarna åtgärdas efter hand. Nu är det färg och fix kvar i flera, men ingen är ur bruk. Tur vi är flera som älskar detta att arbeta med färg och form!

Nya utmaningar saknas inte. I veckan har vi monterat nya skyltar på fasaden. De gamla på framsidan hade ingen anknytning till husets verksamhet idag så de plockades bara ner, men den gamla plåtskylten på kortsidan vill vi gärna spara. Vi tänker att om vi slipar bort rosten och lackar den svart så blir den ett lyft för baksidan huset. Baksidan som idag ligger i träda men där planen är att göra en prunkande trädgård för såväl personal som gäster.

Fler planer finns, en hel massa idéer som är i sin linda och så inte minst en URPREMIÄR i Uddevalla. Men den får ett helt eget inlägg. Kanske redan imorgon.


Den gamla skylten som ska restaureras och återanvändas.



Inga kommentarer: