onsdag 26 december 2007

Trots lysande opinionssiffror får Mona intern kritik.

Opinionssiffrorna är lysande. Regeringen förlorar folkets förtroende. Socialdemokraterna får medvind och fortsätter förändringsarbetet. Då höjs röster om att Mona Sahlin och partiet inte gjort något. Frågan ställs allt oftare, varför har vinden vänt? Varför är det så bra siffror för Mona, hon har ju inte gjort något!

För mig är frågan helt omöjlig att svara på! Vad är det man tror och förväntar sig att en opinionspolitiker ska göra????

Jag sitter i Kultur och fritidsnämnden, som oppositionspolitiker. Vad förväntas jag göra??? Jag kan skrika mig hes, protestera, ifrågasätta, göra protokollsanteckningar eller rent av reservera mig, men inte sjutton gör det någon skillnad!

Om det är min erfarenhet av opositionspolitik, vad förväntas då en partiledare kunna göra? Bestämma saker?? Knappast!

kanske däremot delta i debatter, ja rent av skapa debatter? Förankra sig själv och en ny politiskinriktning ? Ta plats på debattsidor och i Tv-soffor? Starta rådslag och få folket med sig? Visa sin vilja att förnya och ändra?
Ja men det tycker jag att vår partiledare gör!!! vad mer kan man förvänta sig??

Jag var starkt kritisk till valet av Mona Sahlin, jag upplevde att hon valdes för att vi ingen annan kandidat hade. Men jag har fått ändra mig. Hon har haft många år att växa in i sin roll. Hon har dessutom klarat av att leva i skuggan av Göran Persson, en sådan person måste väl ändå vara stark och veta vad hon vill. Hon har studerat en mästares uppgång och fall! Hon har livserfarenhet och hon vet hur hemskt drevet är som ständigt letar efter minsta lilla att hacka på.

Idag tycker jag att vi ser mycket Mona i media, det gläder mig. Men faktum kvarstår, Trots lysande opinionssiffror får Mona intern kritik, varför.....
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mona_Sahlin
En länk med lite fakta som jag inte har källkollat, men det är roligt att läsa. Håll tillgodo!

3 kommentarer:

Lae i Nordtorp sa...

Mona gör ett bra jobb. Men det behövs flera frontfigurer i ledningen. Människor som har en gemensam uppfattning men ändå kan profilera sig inom
olika områden. Då kanske medierna lär sig att partiet inte är en one man show.
Dessutom tror jag det är viktigt med protokollsanteckningar och reservationer. Väljarna får annars känslan att deras företrädare inte uträttar något. Det är ju inte så många som sitter och lyssnar.

Fritt ur hjärtat sa...

Det värsta är väl att medierna gör precis som de vill. Inte minst i min kommun är det ett problem med en enväldig icke kritist granskande press.
Annars håller jag självklart med dig om reservationer och övrigt. Men jag menar att det inte förändrar något. Inte heller folks inställning till att ma inget gör. Få har koll på att man kan läsa protokoll eller vara med på möten.
Simone

Anonym sa...

Förstår ni inte att Mona är så främjad från normal kunskap att ingen vill ha henne.
En så okunnig person kan inte bli prtiledare ens i övre chad.
Inget ont om Chad men vi har nog lite större krav här !