tisdag 22 januari 2008

Jag blir så *¨¤%^#:-( av den vinklade Etanoldebatten!

Jag riktigt kokar. Blir så upprörd att jag har svårt att hitta ord. Argast blir jag på media, alltid denna förbannade mediabild.

Barn dör av att vi tankar Etanol. Jo, det är svält i tredje värden, det var det innan vi började snegla på Etanolen också. Skillnaden?? Jo, förut odlade de kaffe och bananer på giftiga fält, varor som också såldes till väst.


För 2, nej snart 3 år sedan var jag på kurs och pratade med en Brasilianare om detta. NU tre år senare hoppar media på. Vi som verkligen bryr oss, vi har vetat länge.


Det är inte försvarbart att människor i andra länder lider för att tillgodose västvärldens behov. DET MÅST VÄST GÖRA NÅGOT ÅT: Lägg inte det ansvaret på de land som äntligen ser,visserligen kortsiktigt, men de ser, en chans att försörja sig.


Det vi måste göra för att ta ansvar är att odla våra Etanolgrödor själva.


Varför har bönder miljarder i Eu bidrag för att ha mark i träda, när det räcker med att odla sockerbetor i Skåne och på gottland för att klara vårt behov.


Varför hörs inte de synpunkterna, varför kommer inte den kunskapen fram.


Kanske ser jag inte alla byråkratiska problem, kanske är det mycket jag inte fattar. Men en sak vet jag, vi måste vinkla upp debatten och inte stirra oss blinda på svagheterna. Vi kommer inte att ha Etanol i all evighet, det kommer bättre lösningar, men under en övergångsperiod är det ett alternativ.


Det är dags att sluta leta fel, gnälla och anklaga. det är dags att se framåt och komma med en plan på hur Sverige ska lösa Etanol bristen, på Svensk mark.


Jag vill inte höra ett ord till om Etanoleländet, jag vill dessutom att alla etanolmotståndare förstår att problemen är samma för kaffe och bananodlingar. Människor, svälter, dör av gifter och far illa.


Jag blir så *¨¤%^#:-( av den vinklade Etanoldebatten!

7 kommentarer:

Bilprojektet sa...

Det finns många etanolförespråkare, jag är en av dem. Men det är ett del-alternativ tillsammans med biogas, el, hybrid, biodiesel osv. Personligen är jag inte det minsta orolig. Det pågår en teknik-boom av sällan skådat slag världen över och det till stor del beroende på att det börjar bli ekonomiskt intressant med med miljövänligare alternativ pga av den pågående miljödebatten.
Media av lite mer sensationstyp, tex Aftonbladet rider på den här vågen. Man måste som individ hela tiden fråga sig vad som är rimligt, som du gör. Personligen kommer jag att sätta en Etanoldekal på en av mina Alfor när jag är klar med konverteringen. Om jag har dåligt samvete...inte det minsta, däremot har jag sunt förnuft.

Johan Jansson sa...

Jag blir så glad att någon blir riktigt arg! Själv har jag slutat läsa både AB och EX sedan länge. Miljö- och klimatfrågorna förtjänar en nyanserad debatt. Inte skrikiga rubriker som bara är till för att sälja lösnummer och annonsplatser (för andra klimatförstörande företag!).

Anonym sa...

Word!

Fritt ur hjärtat sa...

Ja, ha, Word! Vad betyder det??? Att jag ordbajsar eller, att, jag SA det! Tolkningsfråga. Jag har ingen aning.?!

Anonym sa...

Är det inte smartare att de som har de bästa naturliga förutsättningarna för att odla etanolgrödor gör det, dvs massor med sol och ett klimat som det går att odla sockerrör i - och får hederligt betalt av oss som vill använda etanolen?

Framöver kommer vi att göra etanol och andra bränslen av cellulosa och avfall - dvs råvaror som vi har en hel del av, men vi har inte obegränsat av detta heller och världen kommer nog att behöva solindränkt tropisk mark för sin framtida energi - oavsett om den heter biobränsle eller solceller.

Fritt ur hjärtat sa...

Jonas, det är ett möjligt scenario, men jag tycker att vi så långt som möjligt skall vara självförsörjande. Dessutom skall våra behov inte utarma fattigare länder. De är inte barar shyst betalt det är fråga om. De utarmar sina marker, för att tillfredställa oss. De borde odla till sig själva, så de också kan bli självförsörjande.

Anonym sa...

För mig får de gärna odla så mycket att de dessutom kan exportera till oss. Det funkar alldeles utmärkt utan att utarma marken (de exporterar ju bara kol och väte som växterna plockat upp ur vår gemensamma luft - alla näringsämnen stannar kvar i landet).

Självförsörjning i all ära, men fred och kulturell förståelse underlättas genom handel och försvåras genom isolering och protektionism. Dessutom är rättvis handel ett av de bättre sätten att snabbt utveckla länder.