tisdag 22 januari 2008

Mer kultur åt folket


Fullständigt lyrisk är jag idag, över föreställningen igår! Djupt tacksam att Östraboteatern var slutsåld. Det är långt ifrån ofta vi kan stoltsera med det.

Personligen tror jag att namnet Claes Malmberg säljer sig självt. Inte många hade nog innan funderat på att det var en pjäs med rötter i 1600-talet.

Det är i och för sig inte viktigt. Man måste inte veta när man går på teater, men ibland blir förväntningarna felsatta....(tänker på när jag gick på Aniara, Allan Edwall var regissör, det måste ju bli bar tänkte jag... gick i pausen!)


Ingen risk här dock. Den var så skruvad att publiken tjöt av skratt.

Ensemblen eggade också varandra till felsägningar och det var nästan som två skådespel i ett! Dels pjäsen och dels att de drev med varandra.

Man skulle kunna säga att jag gjorde scendebut. Usch! 500 personer, det var väldigt mycket folk!! En strålkastare i ögat fick mig också att inse att mina skådespelardrömmar, dom skall vara just drömmar. Vågor i håret och vatten i knäna har jag redan förut, men nu var det sjögång i hela kroppen!! Skakningarna syntes inte och inte den tomatröda färgen som spred 1000 graders värme i ansiktet heller. Tack och lov vet jag att min nervositet inte syns. Jag är inte rädd för att prata, inte ens inför publik, jag gör det ganska ofta. Men inte från en scen och inte inför 500....Det var många...

Jag har alltid fått höra att jag framför mina saker så säkert, trots att jag hävdat att jag nästan dött av nervositet. Får vara tacksam att den är invärtes!!

Nu hoppas jag och säkert resten av styrelsen att denna smakstart ger fortsatt skjuts åt årets program. Vi har så otroligt mycket bra i vår. Kanske, kanske kunde det jag sa om programmet och om att vi behöver fler medlemmar, locka några extra.

Det är ju onekligen så att ju fler vi blir i föreningen, desto mer föreställningar kan vi locka hit, utbudet kan bli större och rikare.
Det behöver vi, alla och en var. Mer kultur åt folket!

Inga kommentarer: