måndag 21 januari 2008

Varför är den sexuella läggningen viktig??

Varför är den sexuella läggningen viktig??

Konstig fråga , eller?? Men jag tänker så ganska ofta. Just nu går debattvågorna höga, partnerskap eller äktenskap.

Äktenskapet är av gud instiftat. Är det verkligen så?? Det har jag svårt att tro. Innan kristendommen och kyrkor dök upp i varje by, gifte sig också folk. Inte har det alltid haft med religionen att göra?? Om detta vet jag inget!! Men jag undrar så, när fick kyrkan patent på äktenskapet.

Kärlek borde vara det som styr, fånig tanke, smått patetisk kanske, men är inte kärlek och alla människors lika värde något vi tycker är grundläggande värderingar?

Så länge det förekommer bortgifte och brudarna är riktiga småbarn, så länge kan vi fortsätta strida. Det är något att strida för och om, inte äktenskap som bygger på kärlek.

Flera gånger har jag hört folk prata om den sexuella akten som avgörande. Men varför tar man ens med den i tanken på andra människor. t.ex hörde jag om en av mina favoriter, - att nej honom gillar jag inte för när jag tänker på dom ihop då vill jag bara kräkas.

Men tänk inte på dom ihop då! Tänk inte på vad folk har för sig under täcket, det är vars och ens ensak. Aldrig någonsin har jag hört i ett samtal att man pratar om vad heterosexuella gör i sängkammaren, varför är det då av vikt när man tänker på homosexuella??

Kan någon, får ni gärna förklara, Varför är den sexuella läggningen viktig??

2 kommentarer:

Bo Widegren sa...

Hej Simone,
nej den sexuella läggningen, antingen den är heterosexuell eller homosexuell, är egentligen inte viktig för annan än den andre i förhållandet. Och jag håller helt med dig att det borde vara kärlek som styr.

Om du vill veta litet om bakgrundshistorien så kan du gå in på min blogg.passagen.se/bwlogg-mediaosamhalle och läsa "12 skäl varför homosexuella äktenskap kommer att ödelägga samhället". Skräms inte bort av titeln det handlar kanske om ironi..

Ha det bra, önskar
Bo Widegren

Anonym sa...

jag kunde ha skrivit detta själv..