onsdag 2 april 2008

Att Konkurrensutsätta kommunal verksamhet.

Det här har jag filat på halva dagen! Jag vet att det är långt! Bor du i uddevalla ber jag ändå att du läser det!

Jag försöker alltid att förstå vad som försiggår, säger sällan nej till förändringar av princip. Hävdar betstämt att jag är för förändringar om det finns ett konkret mål med den.

I Uddevalla skall vi nu med den nya majoriteten sälja ut ALLT! Inget är heligt! Jag har inte sagt så mycket, har försökt att följa med i svängarna och bilda mig en uppfattning. Att idéerna egentligen går stick i stäv med mina ideologiska värderingar är en sak, men när jag nu efter hand får reda på mer och mer fakta, då vet jag att jag är emot! Jag blir också rädd! Det jag lär mig och tar reda på rapporteras aldrig i media. Hur skall då folk veta??

Den enda andledningen är, säger man, att man som innevånare i Uddevalla skall erbjudas valfrihet. För mig är det svårt att förstå. Att ge alla plats hade väl varit ett vettigare mål?

Skola, förskola, menar man på fullt allvar att det inte finns valmöjligheter idag?? Korkat! Vi har flera olika metodiker, det måste väl vara det som är viktigt? Monetesori och Frida är kanske exempel nog. Jag har varit på föreläsningar och jag har försökt leta litteratur, ingenstans kan man (Jag) hitta att det är bättre med privata aktörer. Verksamheten är inte styrd av vem som äger företaget, den är bra om ledningen är bra.

Om man nu går till ett par exempel som får mig att hicka av rädsla...

Ett privat företag tar över en förskola, en skola eller ett ålderdomshem. Det går ett tag, sedan går det helt plötsligt inte... det har hänt förr. Företaget drivs av kommunala medel, så är det. Kommunen köper tjänsten så det är våra skattepengar som försvinner in i ett privat företag, säg att det går i konkurs. Då är kommunen SKYLDIG att omgående ta hand om verksamheten. Dessa verksamheter är nämligen skyddade i lag. Då kan kommunen inte säga tyvärr våra pengar har gått till företaget vi har inga extra att ta fram. Man är skyldig att ta över och sköta de befintliga verksamheterna.

Man kan också fundera över dessa avtal som kommunen ska skriva. Både kommun och företag vill så klart ha ett långt kontrakt/avtal. Det vanligaste är 4 plus 2 år. Det innebär att de första fyra åren inte går att omförhandla, efter 4 år kan man från båda håll säga att det fungerar väl vi omförhandlar inte utan tar de resterande 2.

I de kommunala verksamheterna får man varje år en budget att följa. Alla vet att den går upp och ner. MEN INTE OM DU ÄR EN PRIVAT AKTÖR MED AVTAL!!

Säg så här. Idag kan en skola få en plötslig tillväxt. Ponera att Dalaberg blir ett område man flyttar ifrån, helt plötsligt bor det väldigt mycket mer folk på Sommarhemmet. Resurserna skulle alltså behöva omfördelas. Personal och lokaler behöver omdisponeras. TYVÄRR DET GÅR INTE FÖR DEN ENA ÄR PRIVAT!! Just i det här exemplet skulle det bli väldigt dyrt att köra en verksamhet på halvfart till samma kostnad som helfart, samt behöva utöka en verksamhet utan att omdisponera, fram med nya medel bara....

Det innebär att om det blir en nedgång i en nämnds budget så måste omfördelningarna ske inom den befintliga kommunala verksamheterna. Aldrig någonsin kan man spara hos en entreprenör

I praktiken skulle det idag innebära att de 2 % som ska sparas skulle sparas från allt annat, men inte det som vi lagt ut på privata aktörer. De kommunala verksamheterna får spara medan de privata sitter med skyddade avtal.

Vi måste förstå att de privata aktörerna drivs runt med våra kommunala medel, det är våra pengar. Är det de vi vill med våra skattepengar???

Man förlorar alla samverkansvinster! Idag kan man dela på personal och lokaler, man kan dela på material och andra resurser.

Jag är både förvånad och förbannad över att inte något av det här granskas eller rapporteras. Man hade reportage från Täby, men inget om detta!! Detta är riktiga konsekvenser som blir av att Konkurrensutsätta kommunal verksamhet.


Jag tycker det är utförsäljning, nyaste dagiset med nya inventarier,ny konst både ute och inne samt nya lekplatser. Det hyr man ut till privat aktör som driver verksmheten. När kontraktet är slut kanske kommunen ska driva verksamhet i slitna lokaler med gamla inventarier....

5 kommentarer:

Anonym sa...

Samverkansvinster har kommunen aldrig tänkt på, Göteborg är delad i 21 stadsdelar och de samarbetar inte, och det beror på vilken gata du bor på, hur servicen blir, priset kan också vara olika, så kommunen sköter det INTE bättre.

(jag har suttit i nämnder, så vet även därifrån)

Fritt ur hjärtat sa...

Fast här i Uddevalla har skolan, dagis och fritidsgårdar gemensamma samverkansvinster, som fungerar idag alltså. Det rikskerar man att slå sönder helt. T.ex, två dagis har haft gemensamt kök och delat på personal, där är det ena dagiset överlåtet i annan regi. Fritidsgårdar arrangerar väldigt mycket tillsammans, de har personal som är på flera ställen och de har otroliga samverkansnät med verksamheter utanför t.ex. polis, fältisar och socialtjänst. det verkar så knaigt att rasera uppbyggda verksmheter. Om man däremot startar nya verksamheter kan de säkert vara andra aktörer, men så är inte fallet här.

Lae i Nordtorp sa...

Hej Simone. Jag delar din uppfattning till 100%.Även det du tidigare skrivit i samma ämne. Privatisering får aldrig bli ett självändamål. Men lika självklart är det att samhällets resurser används på ett optimalt sätt och det är politikernas ansvar att anställa tjänstemän som kan driva verksamheten för medborgarnas bästa. Det är trots allt för våra barn, gamla och andra utsatta som som skall ha den bästa omsorg vi kan ge.Så min uppmaning till politikerna är att börja diskutera vilka behov vi har och ställ upp mål för att tillfredställa dem. Ägna er åt det i stället för att lägga energi och pengar på en ideologisk debatt. Rör inte våra gemensamma tillgångar, men förbättra dem gärna.

Fritt ur hjärtat sa...

Lae- jag jobbar på det.... ;-)

Anonym sa...

Du har rätt, lika väl som reportage från Täby skulle Bohusläningen kunna komma hit till södra Stockholm och beskriva vad det håller på att bli av valfriheten. I en del av den stora stadsdelen Årsta-Enskede-Vantör finns idag inga möjligheter att välja kommunal barnomsorg, trots invånarnas protester. Det samma gäller hemtjänsten här i mitt område. Trots alla rop om valfrihet säger majoriteten, här ledd av en ordförande från kd; det finns ingen anledning att något som kan vara privat ska vara kommunalt, allt ska konkurrensutsättas. Valfrihet???