lördag 26 juli 2008

En ny till samlingen.

Jag samlar på öar! Visste ni att man kan samla på det?? En ö om året har vi förut haft som mål, så betar vi av längst Västkusten. Man skall komma ihåg att om man är uppvuxen i Bovallstrand, ja då var det liksom det som gällde, man åkte ingen annan stans, så jag har sett rätt lite av kusten. Håller på att rätta till det. Idag var vi bjudna till Hamburgsund, vi skulle vara i en husvagn och hälsa på. Väl ditkomna packade vi omedelbart in oss i bilen igen för att åka och bada. Pappa som vi var hos visst ett ställe där man kunde köra mig helt fram till en bänk, jag klarar inte så mycket så planering är viktigt. Bra tänk, jag blev genast eld och lådor för
Hamburgö har jag inte varit på förut. Vem hade trott att jag skulle klara av att få en ö till samlingen i år?! När vi kom fram satt det folk vid bänken men pappas fru gick fram och frågade om jag fick sitta på ena hörnet, och det fick jag så klart.
Det var mycket folk och trångt, men de mina kom fort i vattnet.

Ganska nära kom jag...Frågan är om jag inte är liiite tacksam att jag fick sitta bredvid, för när sonen kom upp var han bränd på hela kroppen av Brännmaneter. De hade inte sett några maneter men trådar måste legat i vattnet, TYPISKT SOMMARGÄSTER SÄGER JAG DÅ!!! De ser en manet tror de är smart och flyttar på den, men den släpper massor av trådar istället. LÅT DOM VARA!!


Sonen är ju allergiker och vi fick en jäkla fart. Först tack och lov hade vi massor av färskvatten att ösa över, gnugga inte bara ös vatten i massor, här var det svårt för det var överallt. Märke efter trådarna syntes tydligt. Han fick snabbt en allergitablett, 1 Alvedon och så hade vi Zylokainsalva. Han var så tapper, men så när han skulle få på sig kalsonger trampade han snett och rätt in i BRÄNNÄSSLOR! Då brast det, stackars unge. Han skall då aldrig till Hamburgö igen ett sånt, ja ni vet ... ställe!! Medicin och salva har tack och lov snabb effekt så det lugnar sig men stämningen är ju inte på topp så vi packar ihop oss och åker till Pipersglace. Det kan inte misslyckas, de har dessutom gott om sorbé så sonen kan välja och vraka.


Därifrån tog vi oss till husvagnen och avnjöt solen under parasoll med en klarblå himmel och knappt en vindpust.

Utsikten var det heller inget fel på. Maten god och kaffet gott, så mer än nöjda med dagen är vi hemma nu i kvällningen och jag har lagt ännu en ö till samlingen!

8 kommentarer:

Liz1e sa...

vilken kul samlaridé:)

Fritt ur hjärtat sa...

Den är riktigt givande! Inget som tar plats i bokhyllan, bara massor av minne, väldigt miljövänligt.

Hannele på Hisingen sa...

Man kan även bo på en ö ;)

Fritt ur hjärtat sa...

Hannele, är du säker på att Hissingen gills:-))

Lena sa...

Trevlig liten historia om er ö-utflykt. Synd om pojken!
Om du samlar på öar, ska ni verkligen komma ner till oss. Härifrån åker man färjan ut till Hanö.
KRAMEN!

Fritt ur hjärtat sa...

mors deka,det var verkligen synd om sonen, Hamburgö gillar han inte;-)besöket i er trakt siktar vi på nästa år, nyopererad nu och en operation till i september, vi skjuter allt till nästa år, men då....

Lullun sa...

Det var ju inte så roliga händelser ni var med om i Boviken, mina verkliga hemtrakter. Mamma är nämligen uppvuxen på vackra Hamburgö och mormor & morfar bodde båda där till sin död. Jag hittar på ön som i min egna ficka typ. Speciellt efter alla turer med skolan oxå (gick alla 11 år - inklusive 2 år på lekis) i Hamburgsund. Hoppas ni kan få komma till ön under lite lugnare omständigheter en annan gång. :-)

Fritt ur hjärtat sa...

lullun, det är ju ett måste efter det fiaskot!