lördag 26 juli 2008

Åldersgräns för vem?

I dagar har tidningen varit full av missnöjda som inte släppts in på Fjordfestivalen, eller de som blivit uppmanade att gå därifrån. Hur blev det så här? Varför blev det så här?

Skall vi börja med HUR. Visst är det så att förr om åren har det varit skriverier om fulla ungar i stor mängd. Fylleslag, misshandel, redlösa tonåringar och INGA föräldrar på stan, åtminstone inte med ungar där. Är det då konstigt att en ny aktör har med de rubrikerna när festivalen planeras. Om vi gör så här så stävjas ungdomsfylleriet, om vi gör så här kanske ungarna är hemma med föräldrarna, om vi gör så här är festivalområdet ingen plats att supa skallen av sig på, för ungar, om vi gör så här är det lättare för personalen att sköta sitt jobb och inte behöva aggera barnvakter. kanske de sa, vad vet jag.

Varför blev det så här. Kanske för att arrangören inte tänkte klart tanken varvet runt. Vi slänger ut och släpper inte in någon under 18 år efter klockan 18.00. Då har familjerna haft 5 timmar på sig att gratis bevista festivalen med familjeutbudet. Men alla barn är inte mellan 1 och 10 år. Det finns en rätt stor grupp mellan 10 och 17 år, de kanske skulle vilja se ett uppträde, ikväll t.ex. är det Frida på scenen, har hon ett enda fans över 14 år??? Knappast, alltså har hon i den här festivalen ingen publik. Konstigt.

Att man inte vill ha löpsedlar om fylleskandaler, att man vill att föräldrar vet var barnen är och att de inte borde vara på stan och festa, det förstår jag är arrangörernas mål. Men frågan är om detta är ett sätt att nå dit??

Jag har ju förut erkänt att jag är en Moraltant med pekpinne så tro för allt i världen inte att jag tycker att föräldrar skall ragla på fjordfestivalen med ungarna i barnvagnen. "På min tid" skaffade man barnvakt, det verkar man inte göra idag, barnen skall med på allt, jag är glad jag inga småbarn har. Att förklara varför vuxna bär sig galet åt på offentlig plats för att de druckit för mycket det vill jag slippa.

Förra året på Stenmarks uppträde, var vi ett gäng tanter som var där, i sällskapet också en 11 åring, sannerligen i målsmans sällskap, efter uppträdet och autografen gick alla hem, det var väl inte så farligt... inträde betalade vi allihop.

Någonting säger mig att de barn och ungdomar som går på festivalen med sina föräldrar, är inte de som är problemet. SÅ vem är åldersgränsen till för??

2 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant. Till att börja med hade jag ingen aning om Fjordfestivalen (är nollåtta). Men jag vet att det finns många lokala festivaler i vårt somriga land. Men den där åldersregeln verkar lika knäpp som att en åttiåring inte fick köpa snus utan att visa leg. i någon ICA uppe i norr! Såklart unga med målsmän ska få vara med! Grundtanken att stoppa en del ungdomsfylla är beundransvärd, men klart feltänkt.
Inte lätt att få till det bra. Har själv råkat ut för liknande åldersdiskriminering tillsammans med min (då) tonårsdotter. Trist läge och säkert inte bra för Fjordfestivalen i framtiden!

Fritt ur hjärtat sa...

erik här tror jag ju syftet är gott och så blir det så himla dumt! Egentligen skulle alla ut från området klockan 6 för att sedan släppas in igen, då kommer ingen in utan målsman. Men jag isner att det är omöjligt, men det är säkert deras tanke, om man har släppt in innan dröjer sig fulla ungar kvar, pekar på vilekn vuxebn som helst och låtsas ha en målsman.