fredag 25 juli 2008

Vi vinner valet åt borgarna.

Förra valet sa de som jag försökte argumentera med, - Men ser du inte, det måste till en förändring!! De hade inte ett enda konkret förslag att komma med, en en förändring var nödvändig. Det måste väl vara det värsta nederlaget som finns kan man tycka. Nu börjar jag känna oron igen, vi har så full upp att debattera internt, att försöka förgöra egna partikamrater, att sticka ut och var bäst, eller ja jag vet inte men jag tänker med sorg i sinnet att om vi inte kan samarbeta inom partiet har borgarna inga problem i debatterna, vi slåss sinsemellan och vinner valet åt dom, på att lämna WO.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, läget för S har väl aldrig varit bättre i oposition
*En regering som abdikerat i FRA-frågan
*folk som fått upp ögonen när det gäller orättvisor i de nya försäkringsreglerna
*småföretagare som känner sig lurade

Vad gör då S? Bedriver hemligt kukkeliku med MP och fryser ut V? Ja, för i debatten syns man inte. Nu gäller det att gå ut och ta debatten i tidningar och på bloggar och inte sitta och vänta på fler stekta sparvar.

/Lena Wester

Fritt ur hjärtat sa...

Så klokt skrivet Lena. På lokalplanen verkar det inte stort bättre där verkar man vilja förgöra varandra istället för Alliansen.

Anonym sa...

Klokt tänkt! Intriger, intriger! Tänk att det ska vara så svårt att hålla sams? Just inom de politiska partierna verkar det samlas folk som älskar att såra och dela... Kan bara hålla med om att detta säkert kan göra så att "de som verkar hålla sams" vinner igen. Fast det förekommer säkert bråk och tjiv där med, bland borgarna. Men de lyckas hålla en enad front utåt. Nää, tydliga visoner om framtiden, bra ideologiska linjer och en gemensam anfallslinje är vad som behövs! När ska "oppositionspolitikerna" inse detta? Enade vi stå, söndrade vi falla, det gäller än!

Fritt ur hjärtat sa...

erik, jag blir så tött på, på alla plan verkar "vi" nu ha fullt sjå att slåss med varandra! Att ingen aggerar mot detta är skrämmande och ajg tycker det är så otroligt synd, inte skall vi söndras internt, vi skall samla oss och anfalla utåt!! Om borgarna bråkar är det ju bra för oss:-) om vi bråka är det bra för dem, det är väl dumt!

Anonym sa...

Det är något förlamat över partiet. En makftfullkomlighet kombinerat med ett hierarkiskt system och auktoritetstro. Ett parti där basen inte förväntas göra något annat än att värva nya medlemmar - utan att ha något ordentligt propagandamaterial att sprida - och att nominera rätt personer till rätt uppdrag. Politiken ska man hela tiden överlåta uppåt och i kampen om att nå högre håller man som du säger på att förgöra varandra, sällan pga politiska strider utan nästan enbart pga personfrågor. Det blir så lätt så när inaveln är så stark. Svågerpolitiken blir lika viktig som att hålla undan all intern opposition, hålla undan allt som hotar maktstrukturen. Jag minns en kongress när ett antal maktfullkomliga män bet på naglarna så fort en viss yngre kvinna var uppe i talastolen; tänk om hon skulle säga något som gjorde att stockholms arbetarekommun kom i dålig dager. Hon höll på att bli en duktig och stark politiker men förpassades undan för att makten inte kunde lita på hennes fullständiga lojalitet.

Jag minns även det val när det lokala material som vi tagit fram i vår förening plockades bort. Vi fick reda på att vi inte skulle "störa" valarbetet med lokala miljöfrågor, det enda som egentligen var viktigt för vår förening var att en viss riksdagsledamot som kom från vår förening skulle få behålla sin plats i riksdagen. Vilken politik hon drev var det aldrig någon som talade om.

Det finns mycket att säga om detta! Tyvärr.

Fritt ur hjärtat sa...

annaa, precis vad jag menar! ag trodde jag skulle få massa mothugg i det här inlägget men de verkar som om viljan finns att förändra hos vissa av oss medan somiga tror att hälsan tiger still.

Jag pratar ju mer än gärna politik men vet idag rätt lite vad jag skall säga, utompå lokalplanet för där är handlingsprogrammet glasklart, och ideologin kör jag med, annars får man tala om hur dåliga alliansen är istället för hur bra vi är. Personintrigerna är besvärande, det är uselt dåligt och kan aldrig vara bra för hur man vill bli sedd! Att folk aldrig lär sig, hamnar jag i bråk, avgår jag, skulle aldrig kämpa för en post antingen tycker folk man är bra och vill ha en eller inte!!