måndag 27 oktober 2008

Det var inte bättre förr!

Har besökt biblioteket för att kolla in den nya
TV-spelsavdelningen, jag är imponerad!
Kan inte låta blir att minnas biblioteken från förr, alltså när jag var barn.
Att ligga i en hög på golvet på min tid vore otänkbart, att dessutom låta, prata, skrika, heja på och applådera, ja då hade vi åkt ut. Jag älskar tanken på att biblioteket blir som ett andra vardagsrum, för alla.
Mysigt och cool på samma gång! Så här såg det heller inte ut på min tid! Jag tycker det är snyggt!!
Även skyltningen har ändrat stil:-)

Jag kan inte låta bli att undra när det skall spilla över på vuxenavdelningen?! Kanske inte sackosäckar, men läsfåtöljer med bra lampa bredvid och ett litet bord.... Pinnstolarna är inte så värst bekväma. Önskar jag vore ung igen, eller nä det gör jag inte för dagens foto visar ganska väl att det var inte bättre förr!

12 kommentarer:

Anonym sa...

Jodå! Jag var lättare, spänstigare, starkare, snabbare, snyggare, ja, det mesta var nog bättre förr! Och då slapp man också Per Morberg i TV :)

Fritt ur hjärtat sa...

gubben, det enda jag kan komma på som var bättre förr är midjemåttet!
Kanske också att man slapp Leilas flinande i TV;-)

Anonym sa...

Har så kära minnen från biblioteket när jag var liten, så där der jag helkst att inget förändras :-) Tror nog att de bibliotekarierna som fanns där var ovanligt tillåtande, för helt tysta var vi nog inte direkt :-) Men jag minns hur jag njöt näör jag satt där i tystnaden och lästa alla möjliga böcker. Minns ockaså den speciella doften av böcker som finns där inne!
Christer.

Solnasnackar´n sa...

Ja Christer, det doftade bibliotek på biblioteken förr, precis som det luktade biograf på biograferna. Nu luktar där popcorn...
Bibliotekarien som hyssjadee när vi småpratade lite väl högt är ett kärt minne för livet. Tror inte jag tog skada av det i alla fall.
Men nyordning är unte alltid av ondo. Det här är säkert bra för yngre bokälskare.

Hannele på Hisingen sa...

Man kan ju göra så mycket på biblioteket, låna serier, noter, låna film, musik, ladda ner, låna dator, se teater, höra på föreläsningar, ibland har dom böcker också :)

Anonym sa...

Åh jag minns också de högtidliga promenaderna till biblioteket vid Kungstorget, jag kommer exakt ihåg hur Tanten där såg ut. Jag var i mitten av 50-talet den yngsta Uddevallabon som hade eget lånekort! Det ni! Minns också lukten och tystnaden och de stora Babarböckerna som bars hem, de med den snirkliga stilen och de matta sidorna.

Jag hoppas att böckerna blir kvar på biblioteken även i fortsättningen, bland alla sackosäckar.

Fritt ur hjärtat sa...

Christer, doften sitter i än! Böckerna finns kvar;-) jag smyger.. stänger av mobilen och hyschar på sonen.

Solnasnackar, tänk det tror jag också, man tar ju inte bort något, man utvecklar.

Hannele, ja tänk när jag hade egna spinningpass, då lånade jag all musik på biblioteket och fick ihop mixen perfekt. Talböckerna är min favorit just nu!

anna, jag undrar vad dagens barn får för bestående intryck, men jag hoppas det är gott. Böckerna är fortfarande tunga, lukten sitter i väggarna och en del av tanterna ser allt lite stränga ut:-)

Solnasnackar´n sa...

Grattis på namnsdagen!

Fritt ur hjärtat sa...

Solnasnackarn, tusen tack!

Grekland nu sa...

Älskar svenska bibliotek!Varje gång jag åker till Sverige så är nästan det första jag gör att besöka bibblan...lånar böcker, hyr DVD, läser tidningar osv. Här i Grekland är biblioteken ännu så länge i sin linda, ganska outvecklade, men de blir väl bättre med tiden.

Fritt ur hjärtat sa...

grekland, jag är också glad i våra bibliotek! Att de utvecklas för framtiden tycker jag är strålande då vågar man tro på att de har en framtid. idag när allt skall säljas ut och privatiseras har man andledning att fundera på tillgängligheten i kommunala bibliotek, jag vill värna den!

Lena sa...

Jag respekterar det du skriver, men jag är väl gammalmodig. Jag vill ha tyst och lugnt på biblan och i klassrummet. Inget är dock som förr. Jag går sällan på biblioteket numera, av bl.a. den anledningen, och när jag hälsar på Dottern i skolan förundras jag över hur stökigt det kan bli under en vanlig lektion. Jag förstår när Dottern säger att hon inte alltid kan koncentrera sig.
Det VAR bättre förr. Iaf på de planen.
JätteKRAMEN!