lördag 22 november 2008

Att avstå sin lön.

Jag har inte riktigt förstått upprördheten över Postens VDs lön. 900tusen i månaden, är det något att gapa om?! Är det inte vettigare att föra en debatt om kulturen bland toppars lönesättningar? Jag minns, gör ingen annan det, att detta var precis vad Maud Olofsson lovade i valrörelsen, bra betalt till svenska chefer, de ska stå sig på en internationell marknad.

Naturligtvis kan man jämföra åt olika håll.... stadsministern tjänar mindre, mycket mindre. Kanske hans arbete, att leda ett land inte är lika viktigt som att leda posten, vad vet jag??

Det finns fler att jämföra med. Chefen för VOLVO t.ex. 1,8miljoner i månaden är inte kattpiss!! Volvo har varslat 4000 personer om uppsägning under hösten, det måste vara tufft att vara chef där, säkert är han värd sin lön.

Han har alltså dubbelt så mycket som postchefen.

Jag inser att jag är dålig på att vara sarkastisk, men försöker ändå få till det som stör mig. Skall man tjäna mindre bara för att man är vd i ett statligt företag? Är det därför det är osmakligt med 900tusen och inte 1,8 miljoner? För så måste det ju vara eftersom fokus ligger på den lågavlönade i sammanhanget. Sätter man samma fokus på VOLVOs chef kanske han också kommer på att man kan avstå sin lön. Det skulle jag aldrig komma på!!



4 kommentarer:

Anonym sa...

Skillnaden är ju att det inte är skattepengar som betalar Volvochefens lön, men det gör postchefens. Volvochefens lön kan vi alltså inte påverka. Sedan kan man ju undra om han verkligen behöver 1,8miljoner i månaden, men det är en annan sak.
Christer vid transjön.

Fritt ur hjärtat sa...

Christer, jag inser självfallet det, därför frågan. Skall statliga chefer tjäna sämre än privata? I så fall varför? Är det sämre status? Eller är det som jag skriver att hela kulturen för chefers lönesättningar är skev...
4000 uppsagda personer lär kosta stadskassan en del, plus alla röster som höjts för att stataen måste göra något för att rädda VOLVO. Jo jo.

Markus Blomberg sa...

Kostnaden för effekterna av volvovarslen är så klart potentiellt enorma, inte minst i rent mänskliga kostnader med slaktad arbetsmarknadspolitik/vidareutbildningsmöjligheter/a-kassa.

Lönesättningspolitiken är skev ur många vinklar. Chefslönerna är en av de glimtar som framträder starkast vid granskning.

Fritt ur hjärtat sa...

Markus, det är så lätt att få fokus på en sak för att slippa se resten! Tänk om de vidgar vyn till chefslöner...