lördag 3 januari 2009

S bloggare och vanlig människa.

Inte bara Erik Laakso har ägnat helgerna åt att läsa S bloggar. Nu har även Brockman spanat in och gjort bedömningar. Jag hamnade bland de 80 som länkar mer eller mindre till andra S bloggar. Måste nog ligga åt mindre tyvärr. Jag ska jobba på det, jag lovar. Men det gäller att välja rätt inlägg att länka till, det måste ju vara något man själv funderat på eller som man vill lyfta upp av någon andledning. Jag agerar mest lokalt och funderar mest globalt:-)

Frågan kommer också i det här sammanhanget upp ( av en person ) om hur förankrad man är som S bloggare om man bloggar om andra saker än politik. Jag vet inte om det är ett stort problem men just nu är det någon som försöker slå split i leden genom att ifrågasätta om man platsar där.

Min blogg är en salig blandning och inte ens när jag skriver om politik är det världsklass;-)Jag funderar mycket och känner mig malplacerad. Jag är ersättare i opposition i Kultur och Fritidsnämnden, men främst är jag en väldigt aktiv och engagerad person. Jag visar att man har ett liv även om man är politiskt intresserad och jag hoppas att man gills som S bloggare även om man inte hela tiden skriver om politik!

Att sitta på höga hästar och slåss internt med personliga påhopp ligger inte för mig. Inte heller väjer jag för partipiskan och inte slår jag något i huvudet med partiprogrammet!

Att visa att vi är människor och att det finns både fram och baksidor av att vara politiker det tycker jag är viktigt. Vi fritidspolitiker som lägger vår lediga tid på att läsa handlingar och försöka vara med och förändra och förbättra vi borde kanske göra oss mer kända som vanliga människor för det är väl just vad vi är.
S bloggare och vanlig människa.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Simone,
jag gissar att du syftar på mig med Din blogg. Jag hade inga tankar alls på Dig när jag skrev min blogg.

Vad jag emellertid har noterat är att det är mycket få bloggar som handlar om människors utsatthet.

De som känner mig vet hur engagerad jag är i dessa frågor och människors utsatthet. Trots att jag också är kommunalpolitiker agerar jag såväl på länsplanet som på riksplanet när jag ser orättvisor mot människor.

Jag är t.ex också kulturpolitiker och brukar se Dina inlägg och går ibland in på dem. Mycket bra engagemang Du har i kulturpolitiken.

Var och en har sina hjärtefrågor och kanske ibland flera sådana. Du platsar mer än väl på bloggarna.

En utsträckt hand!

Jag kommer emellertid att fortsätta att skriva om utsattheten i samhället. Den är stor och den behöver plats.

En God fortsättning på det här året!

Eva Hedesand Lundqvist
i Luleå

Fritt ur hjärtat sa...

Hej Eva! Nej inte alls på dig. Jag tycker du är fantastisk som framhärdar. Orkar inte riktigt själv den biten eftersom jag själv sitter illa till eller vad man ska säga..

Det är en man som lämnar kommentarer här och där som hänvisar till någon som skriver "gott och blandat". Alltså inte ens mig.. men jag kände ändå att det kanske var dags nu när vi "synas" och så.

Jag läser dina inlägg och önskar jag hittar den glöden du har.
Önskar dig också en God Fortsättning på det nya året!!

Anonym sa...

Jag tycker din attityd är sympatisk och läser dig mycket oftare än som framgår av kommentarer - jag har oftast fullt sjå med att skriva texterna på min egen blogg.

Anonym sa...

JAG vill gärna läsa om vanliga människor...som även råkar vara socialdemokrater.Det tilltalar mig mer än högtravande mässande, lite väl mycket "navelskådande" bland dessa ibland, ur mitt tycke. För hur det nu än är så är vi alla (ok, de flesta) människor med fler järn i elden och tankar kring livet än just på den politiska arenan...

Fritt ur hjärtat sa...

Enn Kokk, tack för det vänliga uttalandet.Det var som jag skrev i svaret till Eva inte ens jag som var "uthängd" ändå tycker jag frågan är relevant. Passar på tillfället att tacka dig för många fina inlägg, ibland rena undervisningen för en grubblare som jag!!

Miriam Dunder, tack, precis så vill jag också både läsa och skriva. Ändå är det ingen av dem som fått den här kommentaren som tagit bort den eller ens ifrågasatt den. Det bekymrar mig. Ville därför lyfta ämnet.

Marianne sa...

Jag måste nog säga att om du bara hade skrivit om politik så hade jag inte läst. Jag vill läsa om DINA tankar och upplevelser, inte Socialdemokraternas. Eller Moderaternas eller Vänsterns osv. Kan vara att jag går in på de politiska bloggarna någon enstaka gång, men i stort sett inte.

Att du tycker och tänker som person är bra, men jag är trött på professionella tyckmyckare i tv-soffor och tidningsspalter, vill inte ha det i bloggen också. Däremot lyssnar jag när du, eller Annika eller vem det nu kan vara tycker en sak därför att vi kan ha en dialog. Det kan man i stort sett inte på de där professionella politiska bloggarna. Så för min del är jag glad att din blogg är exakt så som den är, och inte annorlunda!

Fritt ur hjärtat sa...

Marianne, tack det värmde! Jag är ibland orolig att "ni" som inte skriver politik blir bortskrämda. Det vill jag inte. Men att vara ett komplement med tankar och funderingar, det är jag gärna!!