lördag 3 januari 2009

Ranelid genomliden.

Att smaken är som baken vet vi sedan vi är små. Ändå blev jag förvånad när jag med stor iver gav mig på David Puma och drottning Silvia. Det var som att springa rätt in i en tegelvägg. Jag har stångat huvudet blodigt. Denne Ranelid som jag förut haft vissa åsikter om endast på grund av utseendet och uttalande (en så usel människa är jag) han levde upp till mina fördomar. Boken är på 416 sidor jag kollade det allt för ofta i början. Undrade åtskilliga gånger om kan komma till boktjejerna som läst samma och säga tyvärr, jag har inte läst klart den... Klart man kan, skulle säkert tillföra en del i diskussionen. Jag är helt övertygad om att några kommer vara hänförda. Någonstans kan jag se det, förstår ni... men det tilltalar inte mig. Det tog över 200 sidor att få flyt i läsningen, jag har lidit.

Nu ska jag kasta mig över Marianne Fredrikssons Anna, Hanna och Johanna istället. Den sätter Regionteater Väst upp som teater och jag ska se den nu i januari. Har 14 dagar på mig att bli färdig, så har jag läst den när jag går på premiären.

Det är något att se fram emot, kanske än mer nu, när Ranelid är genomliden.

9 kommentarer:

Lena sa...

Hej min vän!
Vilken tur att du tittade över till mig... Nu upptäckte jag att återigen har din blogg fallit ur min blogglista. Sen jag bytte utseende på den har ett par olika, däribland din, inte fått fäste =(
Jag har gjort ett nytt försök med att lägga till den. Låt oss hoppas att den stannar. Jag tycker det är bra att jag kan se snabbt vilka av mina favoriter som är senast uppdaterade.
Svar på din kommentar: Jo du, den köpta leverkorven är ingenting emot den köpta. Jag önskar du bodde närmre så jag kunde bjuda på ett smakprov. Får du för dig att prova tillverkningen själv, så hör av dig. Du får gärna båda recepten.
Jättehärligt att första kommentaren kom från en likasinnad. Jag var rädd för att bilden skulle äckla läsarna.
Sköt om dig.
KRAMEN! Lena

Grekland nu sa...

Har inte läst Ranelid (och gör det nog inte heller efter det du skrivit...) men Anna, Hanna och Johanna är en jättebra bok! Önskar dej goda lässtunder med Marianne Fredriksson.

Fritt ur hjärtat sa...

Lena, jag känner på mig att vi kommer att se till at ses! Även om det inte är leverkorv på tapeten då:-))

Ingabritt, låt mig inte avskräcka dig! Snälla. Jag tror verkligen att han är uppskattad, bara inte av mig. Ser fram emot Anna, Hanna och Johanna både som läs och spelupplevelse!!

Marianne sa...

Jag ska inte prioritera Ranelid. Däremot köpte jag Anna Karenina i dag, den har jag inte läst än. Anna, Hanna och Johanna är jättebra!

Du har fått en utmärkelse hos mig.

Fritt ur hjärtat sa...

Marianne, Jag är glad att jag läst honom, för nu har jag en uppfattning. Har börjat emd A, H,J idag ochd en börjar kanonbra!

Utmärkelse, oj jag kollar direkt:-)

Petchie75 sa...

Ha ha, min syster absolut avskyr Ranelid men vet inte om det beror på att hon läst något av honom eller pga av samma som du (uttalanden och utseende). Jag har ingen som helst uppfattning om honom men det kanske är för att jag varken har läst eller hört honom... Inte blev jag så sugen på att läsa något nu heller (precis som när min syster pratat om honom).

Fritt ur hjärtat sa...

Petra, men du ska väl bilda dig en egen uppfattning;-)

Petchie75 sa...

Jo jag borde väl det, och tror att mormor lånade ut en Ranelid-bok till mig men den blev kvar i Sverige... Får se när det blir tid till att läsa den, har så många andra böcker som jag är mer nyfiken på även om jag samtidigt tycker det är lite spännande att upptäcka om jag tycker lika illa om författaren!

Fritt ur hjärtat sa...

Petra, med all den fantastiska kritik han fått måste ju någon gilla honom:-)