fredag 9 januari 2009

Show and tell, Fredagstema

Jag blev riktigt glad av Strand mammans val. Förändring.
Vi har haft ett trädgårdsprojekt i sommar som innebar en stor förändring. Nu får jag använda bilderna!Sommaren 2007, vår framsida eller min frukostplats:-) 2007 var det 4 år sedan axelskadan och mitt trädgårdsarbete har blivit mycket lidande. Planeringen med många olika sorters sten kräver ett visst mått av ork när det gäller att rensa i skarvarna:-) Här ser det ju fint ut men ogräset syns verkligen mellan alla stenar. Jag fick sorg över förfallet och vi började planera.Maken grävde bort all singel och lyfte upp all sten.
Forumister var här och hämtade sten.
Det var kaos under tiden. Kanske det är så under större förändringsarbete. Ytterligare en förändring är trädgårdsmöbeln på bilden. Den vita i plast var så skönt att kunna skrota ut.
När det mesta var borta kom
markduken på plats, den har ju en härlig historia bara den! Nu ska inget ogräs kunna komma underifrån.
Ovanpå markduken lade vi så grått singel, modell större. Inget ogräs får fäste och det ser ändå levande ut bland våra stenplattor. Rabattkanten av kullersten har bytts ut mot nya slipers men jag tycker det ser rätt okej ut. Funderar på om jag kanske måste skrota ut den uppstammade syrenen till vänster om bänken men har inte tagit något beslut än. Jag är mycket nöjd, det känns inte som ett nedköp trots att det blev mer lättskött.

Sedan kan jag inte låta bli att visa hur jag tolkade samma tema förra gången, det är jag fortfarande lite mallig över:-))

Fler fredagsbloggare finns här:
Nilla, Annika, Victoria, Cecilia, Ingabritt, jemaya, mais oui, marianne, petra H, strandmamma, marie, saltistjejen, marina, anne, anna,

Kopiera gärna den här listan och lägg under ditt inlägg, länkarna följer med, lätt som en plätt:-)

Vill du också vara med?! Det här är öppet för alla. Lämna en kommentar så länkar jag, hoppa sedan runt och kommentera flitigt hos alla så hittar vi till varandra.

17 kommentarer:

Annika sa...

Vi har haft det förr alltså? DET har jag helt glömt bort. Måste kolla vad jag skrev...hahaha!! Kul att du lade in den länken också!
Hey, fin förändring där hos dig! GILLAR!! Vilken oas. Där kan jag förstå att ni njuter!!
Trevlig helg!!

Anonym sa...

Jag hade inte hittat till fredagstema förra gången det var detta temat. Vad fint med kakaobönan! Kul! Er trädgård blir ju jättefin. Ha en skön helg!

Cecilia sa...

Vad mysigt ni har fått det.Vad skoj förresten att det hittills gått vägen för Erik och Uddevalla kören,hoppas det fortsätter så.Vad härligt det låter med Bassholmen.Nu längtar jag igen....

Miss Marie sa...

Vad fint det blev! Förstår att du var glad över att få bort de vita plastmöblerna, såna är ju aldrig roliga även fast de är praktiska! De nya möblerna gillar jag verkligen!

Anonym sa...

Riktigt snyggt blev det.

StrandMamman sa...

Vad roligt att du blev glad över mitt temaval!! Jag visste inte att det använts tidigare, det var före jag själv började blogga. Det kunde kanske vara bra om man samlade alla tidigare använda teman på en lista som altid kunde lämnas över till följande "dirigent" och på så sätt hållas uppdaterad??

Uteplatsen blev jättefin!! Det är säkert mysigt att sitta där och fika?!

Ha ett bra veckoslut!

Fritt ur hjärtat sa...

Annika, jo den platsen är min egen oas, frukostkaffe där varje ljummen morgon.

Nilla, jo den med kakaobönan var jag väldigt nöjd med:-) Trädgården blev jag också nöjd med:-)

Cecilia, jo det blev bra. Älska att sitta där. Det är riktigt roligt med Erik! Bassholmen gläder mig oerhört. Kommer du måste vi ses!!

Marie, ja min design och makens arbete brukar bli bra:-) Möbeln är jag väldigt glad åt!

jeepinger. Tack så mycket!

Strand mamma, jag tycker inte det gör ett dugg att tema återkommer! Man anväder fantasin och tänker ytt. Det är bara roligt!
Uteplatsen har morgonsol så det är där jag äter frukost. Det är också där vi sitter om det är riktigt hett i solen då bjuds här skugga:-)
Önskar dig en trevlig helg också.

Anonym sa...

Snyggt jobbat!
Blev inspirerad och längtar till våren...

Fritt ur hjärtat sa...

Gubben, ja kära nån vad jag längtar till våren!! Roligt om vårt projekt inspirerar. Det visar ju också att förändring kan vara av godo;-)

Anonym sa...

Länka till mig å! Den som ändå hade en trädgård,snyyggt!

Fritt ur hjärtat sa...

Marina, absolut, det är gjort! Kul att du är med igen. Ja min trädgård gillar jag mycket och stundom tycker jag den är snygg;-)

Anne sa...

Fint, fint! Jag gillar före-efter bilder. Det ger en helt annan känsla för slutresultatet när man även fått se hur det såg ut innan. Snygga trädgårdsmöbler också, måste de smörjas in eller klarar de sig bra ändå?

Petchie75 sa...

Verkligen snygg uteplats!! Precis som Anne så gillar jag verkligen före och efter-bilder! Och suck, en trädgård skulle jag så gärna vilja ha, eller iaf en balkong lite-lite större än den vi har (får inte ens plats med två stolar).
Trevlig helg och hoppas att våren kommer tidigt så du får tillfälle snart att njuta av de fina utemöblerna.
Kram

Petchie75 sa...

Jag skrev förresten ihop en sammanfattning av alla fredagstema före september när jag valde tema: http://petchie.wordpress.com/2008/09/04/friday-theme-show-tell-background-and-past-themes/

Fritt ur hjärtat sa...

Anne, jag älskar ju att fotografera så det blir lätt så att jag följer saker;-) Före och efter ger en annankänsla när man tittar på resultatet. Jag vill lätt påstå att det var bättre förr anars *FNISS* Möblerna oljar jag in i början av säsongen ganska avkopplande arbete i skuggan!

Petra, jag började med en balkong, det är en utmaning, får du inte plats med två stola är det en stor utmaning! Men du kanske får till en liten sittbänk...det gäller at tänka nytt;-)
Aha det finns en sammanställning av temat, men som jag ser det gör det inget om det blir återkommande då och då.

Jemayá sa...

Vad härligt att se trädgårdstema såhär i mörka vintern (även om det var vår i luften för några dagar sen här - Daniel lekte t.o.m. i sandlådan! Nu är det snöfylld igen :). jag älskar trädgårdar, på våren ger det ju en otrolig kick. Jättemysigt ser det ut hos dig! kram!

Fritt ur hjärtat sa...

Jemaya, jag valde utifrån att jag hade bilder. Andra gjorde fantastiska skrivningar om förändringar i livet. Roligt med olika infallsvinklar tycker jag. Jag är som du förstår både förtjust och engagerad i min trädgård.