fredag 13 februari 2009

Show and tell, Fredagstema

Äntligen fredag! Jag har ansvaret och veckans show and tell är "Närmast hjärtat". Du som deltar länkar till mig så många hittar!
Gissa om jag kände mig styrd av alla hjärtans dag;-) En dag som jag dessutom inte firar! Närmast hjärtat känns närmast svårt. Hur gör man det här utan att bli privat?! Jag vill naturligtvis säga maken, barnen, syrran och så vidare. Men nu när ni vet det, kan jag ju fylla i med det övriga jag har närmast hjärtat;-)

UDDEVALLA ligger mig varmt om hjärtat. Att jag älskar min stad är ingen hemlighet. Ni som till äventyrs är nya här bör absolut titta i mina album 1 2 3 4 Jag bor i en vacker stad. En turiststad;-)
Mer närmast mitt hjärta ligger naturen, inte bara Uddevallas närnatur utan naturen som begrepp. Att med familjen få ströva ut i skog och mark, med tillträde överallt tack vare vår fantastiska ALLEMANSRÄTT. DÅ är jag lycklig. Att tända en bras och slå sig ner. Att stirra in i elden och känna värmen komma krypande. Det är total frid för mig och mitt hjärta;-)
Att smörja kråset med en korv är heller aldrig fel!


Jag har en teori om att det är de här upplevelserna som gett mig mitt miljöengagemang. Vi måste ta mig sjutton förstå och vara rädda om moder jord! Det finns bara en. Därför har jag och min familj engagerat oss i Naturskyddsföreningen. Vi är aktiva i den lokala föreningen, det är också via den vi hyr ........Torpet Sandvik. Även här harjag så klart ett ALBUM ;-) Engagemanget har lett till mer aktiva handlingar. Vi lever så mycket miljövänligt vi kan. Handlar KRAV och Bra miljöval, men, framför allt har vi satt ned foten och sagt stopp! Vi vill inte, vi orkar inte, det är köphysteri och det är familjeutflykter till köpcentra istället för skogen. Vi har hoppat av;-) Mer ingående kan Du läsa om det här i högerspalten under rubriken, En hållbar livsstil. Jag tror verkligen att jag med det här fått fram det som ligger mig närmast och varmast om hjärtat.Det finns så mycket att vara rädd om. Det finns så mycket att vara tacksam för. Låt oss hjälpas åt att vårda det, ta hand om jorden!
Det finns fler som skriver Show and tell besök dem och lämna kommentarer! Det är också då du får kommentarer och folk hittar till ditt bidrag. Nilla, Anna, Desiree, Annika, Anne, Petra ,Anna-Saltis ,Millan, Anki, Marianne, Victoria, Lia, Cecilia, Leopardia, Marina, Marie, Strandmamman, Jemaya, MiaD, Ingabritt, maisoui, Moster Mjölgumpa, Erica, Taina, sparkling, Christel, ,emma, jennie, Nykomlingar förra veckan:-) musikanta, sara, underytanjag, marskatten, lena w, västmanlandskan,

Vill du hänga på, låt mig veta så länkar jag. Det här är öppet för alla. Det enda du behöver göra är att länka till mig och skriva att hjärtats lust.


Kommande tema:
20 februari KAFFE
27 februari OUMBÄRLIGT




30 kommentarer:

Anne sa...

Hihi, jo kopplingen till Alla hjärtans dag går ju inte att undvika. Men jag tycker det är ett jättebra ämne, närmast hjärtat kan ju verkligen vara så mycket.
Jag tror på det du säger, som du säger att för dig kommer kanske ditt miljöengagemang från alla dina upplevelser i naturen. Jag tror på det! Det är nog så man måste börja, för att få alla att förstå och vilja bidra. Jag menar, barnet som tror mjölken kommer från tetran och inte har fått se kor beta i det gröna kan ju inte förstå hur allting hänger ihop. Åker man en runda på Östersjön en högsommardag och ser alla alger som bara ökar för varje år, ja då kan man bli ledsen i ögat och verkligen förstå att nåt är fel.

Musikanta sa...

Du skriver så fint om Uddevalla. Min faster, som var speciallärare, bodde där i nästan hela sitt liv.

Tyvärr blev det inte av att hälsa på henne mer än en gång, vilket jag är ledsen för nu när hon inte finns längre. Därför är Uddevalla närmast en vit fläck på kartan för mig.

Men dina berättelser därifrån gör att man känner sig lite mer bekant med staden :-)

Miss Marie sa...

Vilken fin tolkning! Visst är allemansrätten en bra grej vi har i Sverige, unikt och jag hoppas att folk verkligen förstår hur bra det är!

Sara sa...

Vilka fina bilder till texten, som en bok : ) Sveriges natur ar helt otroligt vackert, inte minst skogarna, de saknar jag har i Brighton som mest har backar och angar (vilket ar underbart de me).
Ha en harlig helg!
Sara

Fritt ur hjärtat sa...

Anne, Tack roligt att du uppskattar ämnet! Jo man kasnke måsta ha sett och upplevt sammanhangen för att förstå de farliga förändringarna. Att fiskar lever i havet och inte är panerade bitar från fabrik osv. Jag har varit i skoen och på sjön sedan innan jag kunde gå, är säker på att det bidrar för min känsla.

Musikanta, Tack det var ett fint beröm! Känn dig varmt välkommen hit jag lovar att visa det bästa vi har.

Marie,Tack! visst är Allemansrätten unik och jag misstänker att folk inte tänker på det. Att slå ett slag för den är alltid vettigt!

Sara, tack snälla, jag rodnar av berömmet! Så roligt att du uppskattar bilderna och texten. Härligt också om mina bilder kan påminna dig om hemlandet!

Annika sa...

Det hade varit helt OUNDVIKLIGT att inte ha en koppling på dagens tema till morgondagen! Så det är gjutet.
Miljöengagemang har du! Det märks, och det är bra!!
Fint inlägg med fina bilder. ha en fin dag!!

Taina sa...

Jag färdades med i din beskrivning av naturen och att vara I DEN och VÅRDA miljön. Här i USA finns det mycket kvar att göra vad gäller miljöfrågor. De har vaknat men vägen är LÅNG. Ha en underbar helg!

Anonym sa...

Jättebra inlägg!

Anonym sa...

Trevlig helg! Kram!

Fritt ur hjärtat sa...

Annika, jo det kändes gjutet. Hjärtformade saker var det förra året, så jag avviker lite;-)Miljöengagemang har jag och jag hoppas det smitar!

Tain, vilken härlig respons på mitt inlägg! Jo USA har vaknat till liv och har lång väg att gå, men det har åtminstone börjat, alla steg är viktiga!

Nilla, tusen tack!

maisoui, tack, du också!

Anna, Fair and True sa...

Vad mysigt ert torp såg ut!

Jag kände verkligen hur värdeful allemansrätten är när vi reste runt i New England i somras. Det gick inte att komma ner till någon liten strand någonstans för allt var antingen bebyggt eller privat mark. Jag har alltid uppskattat allemansrätten men då fick man det verkligen svart på vitt.

StrandMamman sa...

En fin tolkning på temat! VÄNdagshälsningar!!!

Fritt ur hjärtat sa...

Anna, visst är Sandvik mysigt. Helt otrolig skatt. Vad trevligt det är för mig att höra bekräftelser om allemansrätten. man blir sä lätt hemmablind.

Strandmamma, tack och tack det samma:-)

Cecilia sa...

Du har verkligen fått till en bra tolkning.Vad vackert det är med Svensk natur.Längtar så till att få insupa doften av svensk vår och sommar.Ahh.Ja å allemansrätten skall vi vara glada för.

Mia sa...

Visst är det underbart att få vara ute i naturen och njuta. Som gammal scout har jag en förkärlek för att sitta framför en lägereld på kvällen och känna värmen på kinderna. Ha en bra helg!

photobyjennie sa...

Du har så rätt- vi måste vara rädda om vår natur och den fantastiska allemansrätten vi har.

Alla hjärtans dag tycker jag är läskigt kommersiell, likaså Halloween som vi aldrig noterade när jag var liten. Vi gick alltid upp till kyrkogården och tittade på alla vackra ljus människor tänt för sina bortgågna anhöriga. Nu vrids fokus till utklädning och godis...

Uddevalla ser fantastiskt ut! Förstår att du trivs!

Emmama sa...

Åh vad mycket viktigt du skriver! Och jag hade gjort mycket för korvgrillning, det är ju sååå gott! :) Kram!

Saltistjejen sa...

Allemansrätten är något vi verkligen borde uppskatta mer som senskar. Att bo i ett land utan allemansrätt tycker jag verkligen är något jag känner av. Som negativt. Jag var själv mycket ute i skog och mark när jag bodde i Sverige. Från och till i perioder under hela mitt liv. Självfallet är det viktigt att vi vårdar naturen! Det är ju faktiskt även den vi lever av.
Jättefina bilder också! Och ert torp ser oerhört mysigt ut. Hyr ni det hela året eller endast på somrarna??
Kramar!!

Fritt ur hjärtat sa...

Cecilia, ja svensk natur har sin charm. Allemansrätten tas så förgiven att jag är rädd man glömmer bort den.

Mia, jag var visserlien aldrig scout men eladr det har jag en förkärlek till.

jennie, alla komersiella jippo försöker jag unvika, det ligger i vår strategi för ett bättre miljötänkande. Uddevalla är en fantastisk stad att leva i.

emmama, jag bjuder på grillad korv om du kommer hit:-)

saltis, det oroar mig lite att folk tar allemansrätten så förgiven. Nu urholkar man strandskyddet. Beslut i torsdags i riksdagen men inte ett enda litet skriveri i pressen. Skrämmande, vi går mot staket och skyltar med privat område!
Torpet på Bassholmen hyr vi endast veckovis, det är visserligen möjligt att hyra längre tider men semester och pengar ska ju räcka också. Själva ön kan man ju åka till hur ofta man vill, det finns ett vandrarhem också. Natu7rskyddsföreningen förvaltar torpet och hyr ut det för pengar till skötsel. Vem som helst får hyra.

Anonym sa...

Vilket fin inlägg - det andas äkta kärlek och omtanke om vår jord, om våra fina naturtillgångar.
Jag skriver under allt!
Ha en bra dag!

Anna, Fair and True sa...

På tal om det senaste beslutet från regeringen om strandskyddet så håller jag med. Det var lite debatt i pressen för ca två veckor sedan men sedan dog det. Regeringen menar att man skyddar stränderna men gör det lättare att bygga i t ex obefolkade delar av Norrland osv. Men min tolkning är att beslutet tyvärr leder till mer byggande i den redan överbebyggda Stockholms skärgård :(

Fritt ur hjärtat sa...

Marskatta, tack, roligt att du skriver under:-)

Anna, F,T, jag blir så frustrerad för visst tror jag som du. Det blir stora expolatreingar i känsliga områden. Mindr tillgänglighet och alllemansrätten är snart naggad i kanten. Vi har ju Norge nära till hands som ett lysande exempel på hur illa det går. Ändå gör makten såhär och INGEN säger något.

underytanjag sa...

Fint sagt om vår underbara natur värd att vara rädd om. Har själv ett förflutet som biolog. Måste erkänna att jag är lost vad gäller datorn, vet inte hur jag gör för att länka till dig... pinsamt nog..

Fritt ur hjärtat sa...

underytanjag, aha en biolog, skulle blivit det om jag valt idag.
Kort lektion om länkning hos dig:-)

Sparkling sa...

Naturen är underbar och jag önskar att den låg fler nära om hjärtat!

Fritt ur hjärtat sa...

sprakling, det önskar jag också!

Västmanländskan sa...

Hej! Blev uppmuntrad av Leoparida att haka på här. Jag kunde inte motstå väsk-temat förra veckan och gjorde en inofficiell show and tell. Men nu har jag lagt ut ämnet närmast hjärtat också.

Fritt ur hjärtat sa...

Västmanländskan, du är så välkommen!

Marianne sa...

Bra skrivet och helt riktigt, vi har bara en Moder jord. Och tänk vad fantastiskt det är med allemansrätten, att vi alla kan gå ut i skog och mark utan att betala avgifter eller bli bortjagade.

Fritt ur hjärtat sa...

Marianne, tack, man glömmer så lätt det man ser hela tiden..