fredag 24 april 2009

Show and tell, Fredagstema

Sista temat för Västmanländskan, tack det har varit utmaningar. Nu går det vidare till Musikanta, ska bli spännande. Övergivet är dagens tema. Jag gör som de flesta andra ...tror jag. Faller för övergivna hus. Det finns få saker som stör mig och rör mig som övergiva hus. Jag vill köpa och bo i dem alla. Jag vill rädda dem på något vis! Det är så oerhört tragiskt att hus får stå tomma och förfalla. Hus med historia, hus med släktled bara helt plötsligt inte går att sälja längre, inte går att bo i längre. Jag behövde inte fundera så länge på vad jag ville visa för bilder, de fanns redan. I Uddevalla har vi en underbar plats som heter Emaus. På samma plats ligger Gula villan. Gula villan har i årstal varit tillhåll för föreningar. Jag kan inte ens säga vad som varit där innan. Kommunen bestämde sig för att inte äga några fastigheter, man avyttrar dem alltså. Planen var att göra det även med Gula villan. Föreningarna fick vackert flytta på sig. Problemet är dock dels att huset stått tomt och vanvårdats av kommunen i så många år att skicket är förfärligt. dels att det ligger så till i naturreservat att länsstyrelsen inte tillåter vad som helst. Tekniska nämnden har helt enkelt satt sig i en rävsax.


Jag har en egen teori;-) Östrabos elever rustar upp huset, därefter tar Naturskyddsföreningen, fältbiologerna, fågelskådarna och andra över huset. Antingen låg hyra eller skötsel... Inte kan tekniska på fullt alvar tro att det går att göra affär på hus de låtit förfalla?!

Jag är optimist och tror att huset går att rädda men då måste tekniska vakna.

Istället för handling ser jag tekniskas ordförande gnälla i bladet, länstyrelsen är dumma vi får inte göra som vi vill. det har man vetat ett tag. det är dags att gilla läget. Bita ihop, ta kommando och faktiskt göra något åt saken. För under tiden står Gula villan och förfaller ännu mer.
Har uppdaterat listan och tagit bort bloggar som inte verkar vara med längre, saknas det någon var snäll och säg till.

10 kommentarer:

Erica sa...

Jag håller med om att det är så tråkigt när hus bara får stå och förfalla. Och det där gula huset var ju riktigt fint!
Hoppas att det går att rädda :)

Hoppas du får en trevlig helg!

Taina sa...

Ord och inga visor! Bra skrivet! Usch för alla dessa kvarnar som ska malas innan beslut tas och ju längre tiden går desto mer förfaller husen. Tragiskt!
Bruksorten jag bodde i tidigare har många gamla "arbetarbostäder" och "herrgården" och "gamla villan" och allt vad de nu heter, också börjat förfalla. SÅ synd.
Ha en trevlig helg och så hoppas vi på nytt liv i Gula Villan.
Kram

Anonym sa...

Kakelugnen och taket! Otroligt vackra. Trevlig helg! Kram

Grekland nu sa...

Vilket vackert hus! Så sorgligt att det fått förfalla. Hoppas på en lösning!

Jemayá sa...

Känner som du för öde hus. Vårt grannhus är ett sådant, när föräldrarna dog och det skulle säljas började syskonen gräla sinsemellan och så blev det ingen försäljning. Nu har det stått tomt i säkert 10 år och förfaller. Gula villan är helt underbar - finns det ingen rik familj där med känsla för tradition som kunde köpa det...?

Fritt ur hjärtat sa...

Erica, Det hoppas jag med.

Taina, det är ju hemskt att det ska vara ett ok att vara kommunalt hus! Ingen privat ägare hade hanterat sina fastigheter så. Blir så ...

Fritt ur hjärtat sa...

Maisoui, jo det finns flera kalekugnar i huset, det har en härlig karaktär. Jag undvek att plåta där taket hängde ner i golvet och vattenskadorna liksom plaskar...

Ingabritt, en lösning verkar svår men jag fortsätter hoppas.

Fritt ur hjärtat sa...

Jemayá, problemet är att man inte får stänga av, man får liksom ingen egen tomt. Därför tror jag inte köpare är tänkbart, men under har skett förr;-)

Christel sa...

Jag är som du, vill rädda och älska alla gamla hus som övergivits. Precis som övergivna kattungar (trots att jag är allergisk). Drar gränsen vid övergivna karlar...dom ger jag mig inte på (se mitt tema). ha en härlig helg i solskenet, jag drar med familjen till Ullared...! Kram

Fritt ur hjärtat sa...

Christel också alergisk som tur är;-) Ska kolla in dina karlar?!:-)