måndag 8 juni 2009

Ett dystert valresultat för Europa.

Jag är inte van att summera valresultat. Jag är inte van att vara engagerad i Eu-valet. Har därför inga referenser som gör att jämföresler ens fungerar. Däremot har jag en magkänsla och den är illavarslande. Det är synd om Européerna. I fem långa år kommer Europa styras av ett blått parlament med klart fascistiska anknytningar, somliga uttalade rasister. Det skrämmer mig.

Nu är det inte så att jag ser de Svenska Moderaterna som något stort hot mot världsfreden. Dock måste man vara vaksam och förstå att det är i det blocket Moderaterna ingår som främlingsfientliga partier är. Hur gör Moderaterna då? Samarbetar naturligtvis. Kanske är det ändå bra. Med så tydliga signaler menar jag. Moderaternas samarbetspartner i Europaparlamentet ger signaler om vilka de samarbetar med på hemmaplan kommande val. Hoppas media framgent bevakar detta bättre än tidigare. Jag tänker, utan att ha sett ett färdigspikat resultat, att det var ett dystert valresultat för Europa.


Hur det står till på hemmaplan återkommer jag med. Känns lite blandat så jag vill sortera ut det.

6 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

Som tur är var svenskar klokare.

Hannele sa...

P.S.
Om man inte har något eget, utan bara talar illa om andra, kan det gå snett..

Fritt ur hjärtat sa...

Hannele, jo något klokare men mindre än hälften av de röstberättigade valde att rösta. Det är oroväckande.
Är det de främlingsfientliga du menar pratar illa om andra kan jag bara hoppas du har rätt.

Anonym sa...

Hej Uddevalla.
Vill inte vara petig och det är klart att du har all rätt att kalla de konservativa fascister, om du vill.

Men om vi ska vara minsta lilla sanningsenliga ser det ut så här i parlamentet:

De främlingsfientliga krafterna håller till antingen i

1. Gruppen Unionen för Nationernas Europa. Hit hör Dansk Folkeparti och Lega Nord.

2. Grupplösa. Sedan 2007 upplöstes försöken till en främlingsfientlig grupp och de mest extrema som le Pen och gossarna, får inte vara med och leka i nån grupp längre. De är rätt marginaliserade.

Sen kan man ju ha åsikter om Sarchozy, Berlusconi, Merkel och brittiska Tories, men fascister är lite väl magstarkt.

Må väl
häls.
Katarina

Fritt ur hjärtat sa...

Katarina, välkommen hit. Tack för dina förklaringar, har fått ett i inlägget ovan också. Att de är fascister är knappast något jag kommit på det är sådant jag läst så det är nog en hårfin skilland för vissa i så fall. I vilket fall som helst är det skrämmande valresultat! Det kan inget bortförklara.

Anonym sa...

Då har du läst lite fel, eller så har den som skrivit vart ute och cyklat i sina källor.

Här kan du kolla själv. http://www.elections2009-results.eu/sv/index_sv.html

Mvh
K