måndag 8 juni 2009

Valresultatet är glädjande och frustrerande, Valdeltagandet i Uddevalla ökade med 9,3%.

Det är min första valkampanj. Jag har inte ens varit speciellt aktiv, mest kommit med glada tillrop. Ändå kände jag ett stort engagemang. Kanske beror det engagemanget på min egen svängning vad gäller EU. Nej jag är inte Eu vänlig, eller vad man säger. Däremot har jag insett, kommit fram till att representanterna på plats bör brinna och vara anhängare. Det är mina egna reflektioner. Med Sveriges och Europas bästa för ögonen vill jag att de arbetar i parlamentet.

De samtal jag tagit om valet har jag hållit neutrala. Jag är inte duktig på EU-frågor. Men jag har uppmanat alla att rösta. Mitt fokus har varit just valdeltagandet.

Ändå är jag besviken idag. Lite besviken. Ganska mycket frustrerad. Mindre än hälften av Svenska folket röstar. Vad har vi då för demokratiskt resultat i de vi skickar till parlamentet. Mindre än hälften. Borde det inte gå om då... eller nåt...

Socialdemokraterna har inte förlorat, vi har hållit ställningarna kan man säga. Egentligen borde det vara bra nog. betänk att Marita Ulvskog är riktigt omtvistad och Mona Sahlin inte vunnit partiet på sin sida Med det i tanken är det skitbra! Det blev ingen protest mot tjejerna på valaffischerna. Det ger mig hopp inför riksdagsvalet. Ändå är jag lätt besviken och frustrerad.

Min sanna glädje är Miljöpartiets framgångar. Det är ingen hemlighet att jag välkomnat som samarbetspartner i riksdagen. Det bådar gott. En fördubbling gjorde de. Stort grattis!
Sedan kan jag inte låta bli att glädjas åt det Socialdemokratiska valresultatet i Uddevalla. Valdeltagandet i Uddevalla ökade med 9,3%. Det måste anses bra. Ändå är jag frustrerad. Inte är det en seger för någon att folk valstrejkar av missnöje. EU-kritik är ingen vinst om man låter bli att använda sin rösträtt.

Glädjande och mer detaljerade siffror lämnar Uddevallas Valledare Krister Kronlid. Han avslutar med att konstatera att;

"Det lönar sig att arbeta hårt där våra sympatisörer bor, det gör vi än intensivare inför valet 2010 då allt fler har rösträtt. Gott jobbat allesammans! "

Å visst är det glädjande att ta del av hans entusiasm, redovisningen av siffror visar att vi gjort rätt här i Uddevalla. Därför känns det fortfarande dubbelt. Valresultatet är både glädjande och frustrerande.



13 kommentarer:

Anonym sa...

Vill kommentera vad du skrev tidigare i dag. De främlingsfientliga partierena som nu kommit in i EU tillhör inte EEP dvs den partigrupp vi moderater tillhör. Alla exterma partier på yttersta högerkanten ingår i EUN en helt annan och inte respekterad partigrupp i EU.

Du anger själv att du inte kan så mycket om EU, med dessa rader kanske du har lärt dig liet mer.

Fritt ur hjärtat sa...

Anonym, jag tackar för upplysningen. Samtidigt som jag fortsätter fundera. 2 högerblock? Röstar de emot varandra eller kan det ändå bli att Moderater stöder främlingsientliga partier?

Anonym sa...

Creia que hace años no estaba en Uddevalla.Pero una foto de la Plaza del Rey me hizo recordar un sueño.Vi un camino,el escaparate de una tienda,cruce un rio para ir a la biblioteca,vi rostros y mi carnet mensual de buss.Extrañe las bolitas de carne del colegio
con maiz amarillo,tirarme de espalda en la nieve mientras la tormenta me cubria,extrañe mi ropa de invierno que me hacia sentir semejante a un astronauta,mi primer par de esquies que recogi de
una caseta ,que untaba con cera de vela derretida para que no se le pegara la nieve.Recorde mi escuela y a todos a quienes conoci,y sonrio.Me recuerdo a mi mismo siendo feliz,solitario,buscandome en los bosques.

Fritt ur hjärtat sa...

Anonym, tack för din kommentar. Jag är inte alls inne i Spanskaspråket utan fick hjälp att översätta. Det verkar nästan vara en dikt.

Känner jag dig?

Anonym sa...

Hola.
Nej,jag kan tro att du inte käner
mig,det är inte viktig i alla fall.
Jag bodde (BO?) i Uddevalla länge sen.Jag brukar inte anvënda pc,men den dag min lilla flicka lärde mig
litte mer.Sa plötslig komm jag att tänka pa Sverige och Uddevalla,och
hyttade din blog.Jag heter Rodrigo,
jag är artist(malar.skriver),bor i Chile(Pirque),och jag vet inte min
gmail(jag ska fraga till min lärare),det är för det att jag är anonym.Om du har tid kan du ta nagra photos av svediestraket 17 och Dalaberg?.Och fram biblioteket?
Färlat att jag skriver sa daligt.

Fritt ur hjärtat sa...

Rodrigo, varmt välkommen hit är du i vilket fall! delar av 80-90 talet bodde jag på Tureborg och var dagmamma åt ganska många chilenska familjer. Var på många Chilenska fester. Är det biblioteket på Dalaberg du menar?? På biblioteket i stan finns det bilder, man kans skriva i sökrutan på bloggen. Om jag är vid Dalaberg ska jag ta foto.
Om du skriver i senaste inlägget är det lättare att hitta dig!

RODRIGO AGUILAR sa...

HOLA.
JAG HAR EN BLOG.
DET ÄR RODRIGOALBERTOAGUILARMESIAS

BLOGGER

RODRIGO AGUILAR sa...

HOLA.
JAG HAR EN BLOG.
DET ÄR RODRIGOALBERTOAGUILARMESIAS

BLOGGER

RODRIGO AGUILAR sa...

PARDON
MIN BLOG HETER SOM JAG:RODRIGO AGUILAR.OCH HAR SAMMA SIMBOL AV
DERAS(?)

RODRIGO AGUILAR sa...

M blog ya no existe,duro un mes y sus dueños lo sacaron no se porque,contenia fotos de mis pinturas para los uddevallinos.Hare otro apenas tenga
tiempo.

RODRIGO

Fritt ur hjärtat sa...

Rodrigo, jag kanju inte Spanska! Fast jag tor du skriver att du inte fått igång bloggen än...
Jag har inte hittat den i alla fall, jag har försökt.

Det är bra om du skriver kommentarer i inlägg som är aktuella. Klicka på startsidan så kommer du till det jag skriver varje dag.

RODRIGO AGUILAR sa...

Rodigo.
Hola,tack för svara.Jag har hittat
min blog.Det är :
rodrigoalbertoaguilarmesias.blogspot.com.
Det är jag med min lila flycka och
mina jobb.Hoppas du kan se den och
skicka en kommentar.Det som jag har försök att göra är en beretälsen(?) av mäniskan som har förlurat framtiden för sinna body
,för sacker som inte importerar,
men är vicktiga för att känna sig
och vara.Det finns inte manga
oportunitet här i Chile f¨r ungarna och drömar,och det i ett stund i livet är samma sack.Det finns inte frehet ,och politikerna
vara vill ha mer och mer kraft.Hoppas ni,svenkarna kan see
och investigera litte av mitt land
i youtube , sa ni kan bara glad att
ha en demokratik och finna skuggar(?).

RODRIGO AGUILAR sa...

Rodigo.
Hola,tack för svara.Jag har hittat
min blog.Det är :
rodrigoalbertoaguilarmesias.blogspot.com.
Det är jag med min lila flycka och
mina jobb.Hoppas du kan se den och
skicka en kommentar.Det som jag har försök att göra är en beretälsen(?) av mäniskan som har förlurat framtiden för sinna body
,för sacker som inte importerar,
men är vicktiga för att känna sig
och vara.Det finns inte manga
oportunitet här i Chile f¨r ungarna och drömar,och det i ett stund i livet är samma sack.Det finns inte frehet ,och politikerna
vara vill ha mer och mer kraft.Hoppas ni,svenkarna kan see
och investigera litte av mitt land
i youtube , sa ni kan bara glad att
ha en demokratik och finna skuggar(?).