måndag 8 juni 2009

Att bli liknad vi Hitler.

Idag tog jag emot ett storgråtande barn på eftermiddagen. Han som på morgonen glatt gått iväg, lite hoppfull att någon skulle se att han var nylippt. Han som varit riktigt långhårig klippte i fredags håret med kort nacke och lång lugg. Ungefär som syntarna på 80-talet. Poängen med frisyren är att han när han orkar kan lägga luggen i våg. Jodå han hade fått komplimanger om sin nya look. Men en av tjejerna hade pekat och sagt. Du ser ju ut som Hitler. Skrattet som följde var inte nådigt och de som stod runt var många. Han har varit ledsen hela kvällen. Jag ville ringa till mamman men det får jag inte. Jag är så arg!!!

En knäckt och sårad son ska nu packa och göra allt klar för "undadagen" imorgon. Han vill inte. Han vill inte alls. Hur kul det än brukar vara med picknick lek och bad. Undra om jag får iväg honom imorgon. Själv ska jag på begravning så här är verkligen inte muntert.

Jag undrar om han längre vill ha sin nya kostym och cylinderhatt på skolavslutningen, som han så länge planerat. Att vara olik med egen stil och stå för det är modigt. Att bli liknad vid Hitler kan nog knäcka det modet är jag rädd.

10 kommentarer:

rolf ohlson sa...

Man kan bli ursinnig när man hör sådant Har själv ett barnbarn (11 år) en kille som inte är rädd för att sticka ut lite. Ibland är han James Bond med kavaj, slips och vit skjorta. Han har väl fått en del gliringar, men kompisarna har vant sig och han är gillad för han är frimodig och framåtriktad i sitt sätt.
Man skall nog tänka att de som retas tillhör själva en "svart massa" där alla ser likadana ut och är rädda. Hur bra är det??
Gjut mod i gossen. Han kan nog stå emot alla som fånar sig och som kanske skulle önska att de själva hade något extra att komma med.

The cottage by the Cranelake sa...

Det är så tråkigt när sådant händer! Nog borde du ringa hennes mamma, men vill inte sonen din så vad skall man göra? Hoppas att du kan peppa upp honom så att det blir en rolig dag i morgon och att han använder cylinderhatten och kostymen!
Christer.

Musikanta sa...

Jag skulle nog ringa till hans lärare och be att de tar upp det i klassen. Hur ett förfluget ord, som kanske inte var så illa menat, kan såra och skada en människa.

Det är en mycket stark kränkning att bli liknad vid ett av världshistoriens största monster. Det kan bara inte få passera. I slutändan kanske det kan bli en bra diskussion om hur man ska bete sig mot sina kamrater.

Man skulle också kunna ta upp hur fegt det är att bara stå där och skratta med fastän man kanske tyckte att det var elakt sagt! Ge dig inte!

Det vore nog bra om du är med också på den diskussionen, annars är han helt ensam mot alla de andra. Jag är ju gammal lärare och sådana saker fick jag ofta diskutera med klassen om.
Många kramar till dig och sonen!

Monica sa...

Fy för fan... Håller med Musikanta, ge dig inte!

Fritt ur hjärtat sa...

rolf, det är ju svårt att hantera också, me tre dagar kvar i skolan hade det varit skönt om han slapp det här. Du har rätt i din analys av de andra barnen deras nöje är att shoppa, jösses de är 12 år jag blir helt matt. Längtan att sticka ut är nog det som driver de som retas.

Christer, ja vi får verkligen hoppas han tar de kläder han seda länge planerat. Här har varit peptalk och myshörna hela eftermiddagen. En rätt ok son somnar nu.

Fritt ur hjärtat sa...

Musikanta, det blve en kompromiss. Jag mejlade läraren nu eftersom det är sent. Kanske läser han de imorgon innna de cyklar iväg på friluftsdagen. Jag skrev rätt ordagrant det du skrev men också att de ska hålla koll imorgon och ingripa om de ser eller hör något. En början i alla fall.

Monica, nej inte ger jag mig. Fast med 3 dagar kvar kan man fundera på hur mycket han orkar innan det slipper ses på ett tag. Försöker vara förnuftig. Lägger mest kraft på att gjuta mod i honom.

Hannele på Hisingen sa...

Riktigt ledsamt. Det är bara en dum föräldrer som inte lärt sin flicka, att alla har rätt att vara olika och ha sin egen stil.. Alla har rätt att vara olika.

Fritt ur hjärtat sa...

Hannele, Idag är det rätt vanlit att barnen inte får vara som de vill för andra barn. Nu ser vi verkligen fram emot sommarlov.

leopardia sa...

Syntharna flirtar ju förvisso lite med Hitlerlooken, men de är ju bara sååå coola, och snygga och snyggt klädda och allting, så det är ju bara den där tjejen som missuppfattat allting...

Fritt ur hjärtat sa...

leopardia, hon försökte nog bara platta till honom. Han har rätt egen karaktär och passar inte riktigt in, redan förut var han egen med lååångt hår. Hon ville vara elak och lyckades. De har väl förvisso ingen susning om syntarna men jag kanske skulle börja leta lite på youtube...hmmm bra idé.