fredag 18 september 2009

Show and tell, Fredagstema

Mitt förhållande till....valfritt ämne är temat idag. Hur lätt är det? Jag har haft tankar på att skriva om varje bokstav i alfabetet, men z, q och annat blir så bökigt att lösa. Dessutom blir det många foto. Simone tänkte jag ett tag ta bokstäverna i och skalda runt. Inte något kom jag till skott med. Gick till kyrkan en stund och började fundera. Då kom jag på det. Många trodde nog det skulle bli om Uddevalla, icke sa nicke.

Mitt förhållande till: Är gott. Jag är nöjd att ha Jesus vid min sida. Han gör inte så mycket väsen av sig. Men då och då lyssnar han. Jag gråter ofta mot hans axel och jag finner tröst i att han finns med mig ständigt. Jag har min barnatro kvar. Fantastiska söndagsskollärare lade grunden för min tro. Genom åren har jag varit med i en del frikyrkor men jag landar alltid i att jag sköter kontakten bäst själv. Gillar att gå i kyrkan för en stund. Insupa lugn, ro och harmoni, men jag behöver inte ha präst och kyrka för att tro. Det klarar jag så bra ändå.
Mitt förhållande till Det sista som överger människan har jag hört. Tror nog det kan vara sant. Ibland känner jag att jag ger upp. I olika sammanhang, ändå finns alltid tanken kvar, det kanske....Det är hopp tror jag. Man intalar sig att det är över, kampen eller vad det kan vara är slut. Men man hoppas att man har fel. Hopp, det är säkerligen framtidstro i lönndom;-) Jag har hopp om att min trädgård ska sköta sig själv:-) Jag har hopp om att få tag i gamla fönster så vi kan bygga växthus. Inte för att jag tror det men....

Mitt förhållande till Får betecknas som gott. jag är en kärleksfull person. Jag har tur och omger mig med kärleksfulla människor. Ofta i kärleksfulla sammanhang där man tillåts vara den man är. Ett av de viktigaste jag präntat i mina barn är att jag älskar dem. Jag kan avsky det du gör men älskar alltid dig. Kärlek till många, kärlek från många. Jag tror på fullaste allvar att man går under utan kärlek, däremot tror jag den kan komma varsom helst ifrån. Jag hyser också stor kärlek för platser och annat. Vatten, strand, värme, sol, byggnader, frost, föreställningar, allt kan jag älska. Just då och där. Jag tror att jag är ständigt förälskad, det är fantastiskt.

Så blev då mitt tema.
TRO HOPP och KÄRLEK!
Trevlig helg önskar jag med detta.


16 kommentarer:

Lullun sa...

Vilket fint temainlägg! Du är den första jag besöker i dag, men kan tänka mig att det kommer att bli en resa förbi många olika ämnen. Kul tycker jag! :-)

Marianne sa...

Så fin tolkning med Tro, Hopp och Kärlek!

Kram!

Saltistjejen sa...

Vilken jättefin tolkning av temat!!!!
Håller fullständigt med dig i detta med kärlek. Utan kärlek - inget liv!
Så är det bara.
Hoppas nu du får en riktigt kärleksfylld helg!
Kram!!

Grekland nu sa...

Roligt att se, när man hoppar runt, hur olika vi valt att vinkla temat idag! Jättefint skrivet. Det lyser ofta igenom i din blogg att du har ett gott förhållande till både tro, hopp och kärlek! Kram!

Fritt ur hjärtat sa...

Lullun, tack. Idag var det en utmaning det blir intressant att läsa hos alla.

Marianne, tack.Idag var det en utmaning, men en kul sådan.

Fritt ur hjärtat sa...

Saltis, tack snälla. kan meddela att den kärleksfyllda dagen börjat bra och verkar bli bättre;-)

Grekland, tack snälla, Roligt att det märks i annat jag skriver också. Är nog överhuvudtaget en person med lätt till alla känslor. Idag är det verkligen spännande.

Anonym sa...

Att vara ständigt förälskad.. Vad härligt! Det skall jag sträva efter.

Kram och trevlig helg!

Annika sa...

Fin tolkning, Simone.
Bland det finate jag sett idag!
Ha en fin helg!!

Anna, Fair and True sa...

Det blev ju ett jättebra inlägg! Dina första idéer var ju jättebra men det här blev ju så fint och vackert!

Fritt ur hjärtat sa...

maisoui, Det är ett bra tillstånd, definitivt något att kämpa för.

Annika, tack snälla.

Fritt ur hjärtat sa...

Anna, tack, jag får kanske användning för min andra ideér någon gång:-)

Christel sa...

Finaste tolkningen... vad skulle vi göra utan tro, hopp och kärlek? Detta kunde faktiskt få bli tre egna teman någon gång framöver, hade varit spännande att läsa och se bilder om. Att hopp är framtidstro i lönndom var väldigt vackert beskrivet. Att sakna något av dessa är förfärligt. Ha en bra helg, här ser det ut att bli underbart väder idag! Kram

Fritt ur hjärtat sa...

Christel, tack snälla. Vad roligt att du tycker ommin tolkning. Världen utan kärlek vill jag inte ens tänka på.
Visst är de värda att få vara egna tema, vart och ett av dem!

Musikanta sa...

Jag tycker väldigt mycket om din tolkning av ämnet - så allvarligt men samtidigt så glädjefullt. Det gör mig också glad att du vågar tala om din tro och ditt förhållande till religionen - inte många vågar erkänna att de är kristna idag...

Jag vet att du har haft många bekymmer i ditt liv - därför är det så härligt att läsa om att du fortfarande är så hoppfull och har så mycket kärlek att ge...

Jag önskar dig en skön fortsättning på en underbar helg - åtminstone här i Östergötland! Kram!

Fritt ur hjärtat sa...

Musikanta, tack. Att man är kristen gör folk så förvånade. Du är ju så...vanlig, brukar de säga. Undrar alltid vad förväntningarna är. Jag känner lika många ovanliga männisor som inte är kristna.
Ibland tänker jag att det är för att livet gått hårt fram med mig, som jag är glad och tackas. Det är lätta att var tacksam för ganska lite när man har breda referensramar. Tacksam för en mycket kärleksfull familj också.

StrandMamman sa...

Mycket fint inlägg Simone!! Hälsningar från staden vars julsymboler är Tro Hopp och Kärlek!!