lördag 19 september 2009

Olika tolkningar om kvinnliga präster.

I en insändare idag säger två kvinnliga präster att de är trötta på att vara slagträ i den politiska debatten. Insändaren är inte ett svar, den står på egna ben. Eftersom jag i min insändare berör just kvinnliga präster. Ett val jag gjorde eftersom så många andra skriver om HBT frågorna, kan jag inte låta bli att reagera. De säger att det inte finns någon konflikt i kvinnliga präster och att inget kyrkopolitiskt program påstår något sådant.
Jag blir så förvånad! Jag har inte läst alla kyrkopolitiska program, men jag har läst Socialdemokraternas, Sverigedemokraternas och det från Frimodig kyrka.

I det från Frimodig Kyrka hittade jag följande/ Citat

"Försoning i ämbetsfrågan Svenska kyrkan är djupt splittrad av ämbetsfrågan som många, både inom och utom kyrkan, upplever som en av de mest tjatiga och förödande debatterna i den svenska kristenhetens historia. Vill man få slut på bråket kan man inte fortsätta att höja ton­läget. Kyrkans strävan måste vara att nå försoning även här. FRIMODIG KYRKA menar att mer arbete skall läggas på att finna konstruktiva lösningar som värnar om alla inblandade. FRIMODIG KYRKA vill att kyrkan aktivt och intensivt skall arbeta för försoning i ämbetsfrågan och att personer med olika hållning i sakfrågan skall behandlas lika vid t.ex. tjänstetillsättningar."

För mig är det ett glasklart ställningstagande. Man vill frångå regeln från 2000, att endast den som förklarar sig villig att tjänstgöra med andra vigda inom kyrkan, oavsett kön, varit behörig att tjänstgöra som präst eller väljas till kyrkoherde. Det skulle alltså på nytt bli fritt fram att vägra tjänstgöra med kvinnor. Jag vet inte var och hur de kvinnliga prästerna fått sina tolkningar. Jag kan stå för min och den är enkel. De finns krafter inom kyrkan, som vill försvåra och motverka för kvinnliga präster.

För er som orkar och vill länkar jag till Frimodigkyrka, valmanifest jag citerat ur.

Sverigedemokraterna/Fäderneskyrka, de vill tillbaks några hundra år i tiden. Till den ursprungliga kyrkan, den utan musikkonserter t.ex.

För er som fortfarande tvivlar på om det är ett problem påminner jag om Missionsprovinsen, de står för all del inte på någon lista, eller vad vet jag, enskilda kan göra det. Har inte hunnit kolla alla namn. Vi har företrädare i Uddevalla med den här inställningen. I Emanuel kyrka, oklart var den ligger, men det är postadress Uddevalla. Per-Anders Grunnan, en av företrädarna förklarar varför man är emot kvinnliga präster. Visst finns det motstånd. Det är uppenbart olika tolkningar om kvinnliga präster.

4 kommentarer:

eva hedesand lundqvist sa...

Visst finns det ett motstånd mot kvinnliga präster. Under de veckor valet pågått/pågår så har jag mött många som inte tänkt rösta pga. kvinnoprästmotståndet, många som gått ur kyrkan pga. att kyrkan har kvinnoprästmotstånd mm. Många har förstått att de genom att utnyttja sin demokratiska rättighet att rösta kan påverka den här frågan. Många har förstått att de genom att rösta på ett parti som motverkar kvinnoprästmotstånd kan påverka frågan.

Självklart skall det inte få finnas motstånd mot kvinnliga präster.

Utnyttja din rösträtt i Svenska Kyrkan, utnyttja din demokratiska rättighet och rösta på Socialdemokraterna så lägger Du din röst för att det inte skall få finnas kvinnoprästmotstånd.

Allas lika värde, jämställdhet och jämlikhet i Svenska Kyrkan - då röstar du på Socialdemokraterna, S

Fritt ur hjärtat sa...

Eva, för mig var det en gåta att två kvinnliga präster författar en sådan insändare. Jag har kämpat och argumenterat för att folk ska rösta hoppas det lyckats.

Musikanta sa...

Inte heller jag kan för mitt liv begripa hur två KVINNLIGA präster har författat något sådant.

Men det kanske är en kvinnlig präst som är gift med en kvinnoprästmotståndare som har sökt någon tjänst och inte fått den p.g.a. sin inställning...

Jag vet nämligen några kvinnliga präster som är gifta med sådana - hur det nu går ihop sig. Man kan ju undra...

Är det någonstans som kvinnor verkligen behövs, så är det i kyrkan. Jag tror det är mycket en fråga om konkurrens om tillsättning av prästtjänster.

Det är klart att det skulle vara enklare för en manlig präst att få en kyrkoherdetjänst om det inte fanns kvinnliga sökande...

Fritt ur hjärtat sa...

Musikanta. FÖr mig blev det nästan en käftsmäll. Hur kan de, hur fungerar de, lever de i total avsaknad om hur det är. Jag blev så paff. Har precis som du och Eva mött det så ofta.