fredag 18 september 2009

Jag röstar i kyrkovalet för att jag kan.

Insändare idag.
Jag läser och jag hör om de som inte ska rösta i kyrkovalet. Det förvånar mig. Det är en demokratisk rättighet såväl som skyldighet att rösta i offentliga val. Det är lätt att glömma, men såvärst länge har vi inte levt i en demokrati. Om man är medlem i kyrkan har man redan gjort ett medvetet val. Att då inte följa upp det genom att rösta är konstigt. Kanske har man för höga krav på sig själv när man tycker att man inte är insatt. En del påstår att det är befängt med politiska val i kyrkan. Kanske är det så. Idag är det ändå det system som gäller, då får man förhålla sig till det. Försöka påverka till annat ,mellan valen, inte uppmana folk att inte rösta. Jag röstar som jag röstar i andra val också. Jag röstar för en kyrka som följer samhällets utveckling. Alla människors lika värde och rätt till kyrkan på lika villkor.

Sedan 1958 har det varit öppet för kvinnor att bli präster, ändå finns det kandidater på olika listor som vill frångå detta. Sedan år 2000 har endast den som förklarar sig villig att tjänstgöra med andra vigda inom kyrkan, oavsett kön, varit behörig att tjänstgöra som präst eller väljas till kyrkoherde. 31 procent av Svenska kyrkans präster är kvinnor. Ändå finns kyrkopolitiska program som vill frångå den här principen.

När jag ser bilder från val i andra länder, länder utan demokrati, där människor fått kroppsdelar avskurna för att de röstat. Då blir viljan hos mig ännu starkare. Jag röstar i kyrkovalet 20 september, för att jag kan.

Läs Socialdemokraternas viktigaste frågor.

9 kommentarer:

Christer E sa...

Stora ord om demokrati och vikten att rösta. Är det samma engagemang i alla föreningar och samfund som du är med i? Går du på föreningsstämmorna i konsum (om du nu har sånt där konsumkort)? Att jämföra detta med val om landets styre och odemokratiska system i andra länder är lite missvisande. Även i väldigt många icke-demokratier så kan det finnas demokrati inom föreningar och samfund. Ex fotbollsklubbar och fackföreningar.

Alla som är medlemmar har inte gjort ett aktivt val - det stora flertalet har automatiskt fått sitt medlemskap (före 1996 för att föräldrarna var medlemamr och därefter när de döptes - normalt sett väldigt unga och ett beslut av föräödrarna). Att sedan inte avsäga sig medlemskapet är inte alls ett aktivt val - det är ett passivt accepterade (eller ignorerande).

Grekland nu sa...

Bra talat, Simone, jag instämmer!

Fritt ur hjärtat sa...

Christer E, visst är det så. Jag är en engagerad person när jag är med i något. Att jag sedan inte håller med i dina motargument tror jag redan du förstår.

Grekland.nu, tack!

Anna, Fair and True sa...

Jag kan iofs hålla med om att kyrkan kanske skulle styras på ett annorlunda sätt och kanske välja sina representanter annorlunda också. Men nu är det så här och jag vill att rätt personer styr en sådan viktig och maktfull institution. T ex vill jag se till att progressiva röster finns med. Så därför kommer även jag rösta på söndag!

Fritt ur hjärtat sa...

Anna, jag vet inte riktigt hur kyrkan skulle kunna styras men eftersom det verkar vara ett argument för att inte rösta ville jag inte göra en låsning kring det. Detta gäller nu, ville jag ha med. Fick googla på progresiv;-) Vi är eniga:-))

Marianne sa...

Jag är inte medlem, så jag får inte rösta. Vilket är helt rätt, för vill jag rösta där ska jag vara medlem också.

Fritt ur hjärtat sa...

Marianne, Tycker jag med. Är man medlem har man rösträtt. Det blir rätt så.

Anna, Fair and True sa...

Jag har heller inga idéer hur den skulle kunna styras istället så tills jag har det (eller någon annan bättre lämpad har det :) ) så är det ju så det är.

Men hur funkar det egentligen? Är det personkryss i det här valet också?

Fritt ur hjärtat sa...

Anna, ja du får kryssa tre personer. Inte stryka någon då blir valsedeln ogiltig.