lördag 17 oktober 2009

När blev ett sparbeting ett överskott?

I dagens Bohusläning läser jag att Kultur och Fritidsnämnden "går med överskott". Hur är det möjligt?! Kultur och fritidsnämnden har precis som alla andra nämnder ett sparbeting. Vårt var på 3,2 miljoner. Det kom efter tilldelad ram. Man har alltså levt upp, nästan till sparbetinget. Vi har idag lyckats spara 2,7 miljoner. Det ska vara 3,2 miljoner i slutet av året. Då har vi gjort vad de styrande har ålagt oss. Sparat in 3,2 miljoner. Hur i herrans namn kan man få det till ett överskott?! Vi frågade extra på mötet i veckan om det var pengar vi kunde fördela på något sätt men fick väldigt tydliga svar att det är omöjligt. För att nå budget ska vi ha 3,2 kvar. Hur är det då ett överskott?! Till nästa år skulle det in i "kapitalet", tror jag de sa. Riktigt vad det betyder vet jag inte. Har mejlat och frågat, men får kanske ringa kontoret på måndag. Knepigt. Överskott... Står det i tidningen är det ju dessutom sant;-)SÅ man undrar ju.

7 kommentarer:

Anonym sa...

När blev en skattesänkning en kostnad? Sossarnas favoritutryck.....
// Tomas Andersson

Fritt ur hjärtat sa...

Tomas, välommen hit. En enkel fråga du ställer anser jag. Det blev en kostnad när man lånade till det. 80 miljarder i stadskuld, det tycker jag är rätt dyrt. Egentligen 120, men 80 av dem har det kostat att finansiera skattesänkning.
Inte var det ens i närheten av min budgetfråga, men det kanske var din avsikt?!

Anonym sa...

SAP har ett lika stort underskott i sin budgetmotion som regeringen.

SAP accepterar tre av fyra steg i ”jobbskatteavdraget”.

Det är förjäkligt att SAP skall låna pengar till skattesänkningar.

Hyckleri på högsta nivå.

// Tomas Andersson

Fritt ur hjärtat sa...

Tomas, inte kan väl underskottet trollas bort av SAP, man måste använda de som finns. Så som det ser ut idag. Det som alliansen skapat är är SAPs förutsättningar också. Jag tycker man hanterar det väl.
Du har fortfarande inte varit i närheten av att svara eller kommentera något om min fråga i inlägget. Vill du dryfta det här tycker jag du ska göra det i en egen blogg.
Jag trodde åtminstone du var från Uddevalla eftersom det är en lokal budgetfråga. Så var det ju inte. Undrar varför man bryr sig om den uppe hos dig?

Anonym sa...

” alliansen skapat”

Vad är problemet med att återställa skattesystemet? SAP har spytt galla över alla sänkningar för att året efter acceptera dem.

” uppe hos dig?”

Vad vet du om det? Har Ipredlagen redan slagit igenom?

// Tomas Andersson

Fritt ur hjärtat sa...

Tomas, strängnäs är uppe för mig. Jag ser naturligtvis var alla mina besökare kommer ifrån.
Jag tycker Sap hanterar frågan väl. Inte tar man över och ändrar om på en natt. Du och jag lär inte bli överens det kasnke du måste inse. Jag har inga planer på att bli frälst av dig.
Å Du hur var det nu. När blir en budget som håller sparbetinget med överskott...

Anonym sa...

Intäkter – Kostnader = Överskott.....är nog inte så svårt att förstå.

Om din nämnd har fått ett anslag som de klarar och får pengar över så är det ett överskott.

// Tomas Andersson