onsdag 6 januari 2010

Borttappad bok och stängt bibliotek!

Jag har inte slarvat bort någon på biblioteket lånad bok, nej då. Jag har slarvat bort en egen bok. Jag skulle vilja göra en tjurrusning till biblioteket för att låna den, just för att jag slarvat bort min. Tror jag listat ut var den är. Det blev jag inte gladare av! Boken jag så förfärligt gärna skulle bläddra i nu heter " att skriva reportage", jag köpte den i sommar. Läst den på Bassholmen och när jag tänker efter har jag inte sett den sedan dess. Kvar på Bassholmen, dit tar man sig inte nu, så enkelt är det.

Idag ska jag göra ett reportage, imorgon ska det lämnas in. Jag hade så gärna bläddrat lite i boken för att fräscha upp minnet. Den finns på biblioteket. De är röd dag idag och då är det naturligtvis inte öppet. Klarar mig säkert utan den, men ändå, det hade varit så skönt för självkänslan att bläddra lite och kolla att jag tänkt rätt. Lite nervositet har väl å andra sidan ingen dött av, inte än i alla fall. Datorn som skulle plockas ner får vackert stå kvar. Vi får byta fokus i ommöbleringen. Inga chansningar på att datorn kommer på plats. Jag måste skriva och skicka jobbet först, sedan kan jag ta datorvila ett tag.

Nu ska jag googla lite, se om någon lagt nåt på nätet om att skriva reportage. Nöden har ingen lag, jag har slarvat bort boken och biblioteket är stängt.

6 kommentarer:

Grekland nu sa...

Nu blir jag nyfiken...vad är det för typ av reportage du ska göra? Lycka till i varje fall, det går säkert bra!

Mitt i livet sa...

Dumt - jag har ett ex. hemma!!!

Fritt ur hjärtat sa...

Grekland.nu, Inget märkvärdigt men jag är ju inte "på riktigt" så nervös blir jag... Socialdemokraterna i Uddevalla har i 75 år haft julfest med dans runt granen och tomte som delar ut godispåse. Kongresshallen som de håller till i ska rivas. Så jag skulle skildra denna fest. Hur arrangörerna tänkte, hur familjer tänkte o s v. Jag skrev och fotade massor, missnöjd med bilderna men texten tvilar jag inte på. Det blir som det blir...

Anna, typiskt det kunde jag ju räknat ut. Men du är ju "på riktigt" jag trodde bara det var sånadär fuskare som jag som läste sådant på semestern:-)
Men du jag köper inte en till då. Jag lånar din tills Bassholmen är undersökt!

Annaa M sa...

Åh, det är ett av barndomens riktigt traumatiska minnen, julfesten i Kongressen! (Jag hade för mig det var Folkets Hus men kan ju minnas fel.) Jag var liten och harig och skräckslagen. Tanken att dansa omkring med en massa okända barn var mig helt främmande liksom att gå fram till en tomte med en läskig gummimask och ta emot en godispåse. Till slut släpade min syster med mig fram så jag fick den där förbannade påsen som jag helst velat slippa. Moder skämdes förstås för mig och jag fick höra om min dumhet inte bara nästa dag "du är väl trött idag förstås så mycket som du dansade igår" utan lång tid framöver. "Kommer du ihåg när...?" Absolut! När jag absolut inte hade uttryckt några som helst önskemål om att gå på någon julgransplundring utan blev ditdragen med befallning "ha roligt!" Några få år senare klev jag kavat iväg med en kompis till en annan julfest som ordnade i Tigers matsal, tror det var Lyons som ordnade, det var säkert inte bättre eller roligare men jag var stor nog att vilja gå!

Anonym sa...

75 år - inte dåligt! Jag minns också julgransplundringarna i Kongresshallen - tyckte det var så spännande och roligt, kan se den stora granen framför mig och minns de som spelade och sjöng.
Tänk vad mycket man har gjort där i Folkets Park och Kongresshallen!
Dansat, sett på teater, ätit skolmat, lyssnat på 1:amajtal mm.
Kan man inte få se ditt repotage sedan?
Ulla :)

Fritt ur hjärtat sa...

Annaa, liknande minnen som jag då. Avskydde dansen, alla människor som trängdes och alla skrikande ungar. Tänkte flera gånger igår på tålamodet hos de föräldrar som köade i hur långa köer som helst.

Ulla, jo 75 år är det sedan 1947 har man varit i Kongressen. Ny tid finns väl på nätet tror jag men det är ju inte säkert att just detta hamnar där.