onsdag 25 augusti 2010

Undrar om man kunde få en träff med Fredrik Reinfeldt?

Leker med tanken att stolpa till torget idag. Partiledare för Den Moderatstyrda regeringen är där för att tala till folket. Jag skulle vilja träffa dem alla och berätta hur det känns att bli kallad bidragsberoende. Så sent som i debatten igår sa Borg klart och tydligt att det är deras mål att inte satsa på sjuka och arbetslösa, de bidragsberoende.

Jag flyttade hemifrån och började arbeta när jag var 15 år, sedan var jag under alla år aldrig sjuk. Inte förrän varvet la ner blev jag arbetslös. Då gick jag direkt kunskapslyftet, omskolade mig och fortsatte arbeta. Jag har inte legat någon till last.

Undra hur många som jag det finns? Som arbetat hårt och fått skador på kroppen för att sedan kallas bidragsberoende. Klart och tydligt var det i alla fall går att vi inte hör hemma i välfärdens kärna. Jag som många andra undrar om den där kärnan.

Det allra konstigaste är att INGEN talar om att arbetslinjen inte skapat fler jobb. Den Moderatstyrda regeringen fortsätter helt oemotsagda att påstå att deras arbetslinje ger fler jobb. Men att utförsäkra sjuka och sänka A-kassan har inte skapat ett enda nytt jobb.

Nu har jag tyvärr svårt att både stå och gå, därför mäktar jag nog inte med torget idag. Men jag önskar jag gjorde det, skulle gärna ha en personlig träff med Fredrik Reinfeldt, fast han är nog inte lika intresserad.

5 kommentarer:

Lae i Nordtorp sa...

De allra flesta har som du arbetat och fixat sin försörjning på ett ärligt sätt. Men det parti som Borg företräder har haft många rufflare i sina led. Och det är väl orsaken till att man ser alla som lurendrejare. Det som förundrar mig är att de kan attrahera så många vanliga människor. Faktum är att klassklillnaderna var stora när jag gick i skolan på femtiotalet. Har folk glömt det?

BiS sa...

Kommer Fredrik till Uddevalla i dag?
Gör han det, måste du konfrontera honom!

Anonym sa...

Vi är nog många som har arbetat och gjort rätt för oss genom livet. Men när sjukdom inträder så är vi inte värda ett endaste dugg längre. Leva på en sjukpension idag är otroligt svårt med en mycket dålig ekonomi. Borg & kompani har ingen som helst aning om hur illa det är ställt för oss. Nej, ta från de fattiga och ge till dom rika, alltså de som redan har så det räcker och blir över. Jag mailade Moderaterna och framförde mina åsikter och fick ett så fint skrivet svar:Rösta på Alliansen, nej fy för den lede säger jag. Tack för ordet!
Ps.Hoppas du kryar på dig och ge inte upp modet.Ds.

olgakatt sa...

Synd att inte flera i din situation kommer till tals i media. Det vore rena katastrofen om vi inte får en ny regeringskonstellation. Men 4 års elände är inte rättat över en natt heller...

Fritt ur hjärtat sa...

Alla, tack för stöttning, synpunkter och annat klokt. Jag orkade inte fram.