fredag 15 februari 2008

ORDSPRÅK

Jag blir inspirerad av våra utlandssvenskar och deras översättningar av ordspråk. Det får mig att tänka på min farmor, en mästare på ordspråk. Hn var senil de sista åren men ordspråken satt som berget.

När man kom till henne och hon inte visste vem man var, ville hon dölja det. Hon hälsade en välkommen med orden.

- Hej och välkommen , ta en stol och sätt dig i soffa, snyt dig i gardin ´å känn dig som hemma fast du é borta.

Hon sa också.
-Allting har en ände korven den har två, pannekaga den har ingen, men går åt ändå.

Dessutom.
De é inte en kork i varenda flaska.

Inte undra på att jag är som jag är med en sådan farmor:-))

Idag har jag funderat på bloggtema som, varför vill folk ha tomma kyrkor och inga pengar till verksamhet??

Är det verkligen av godo att S har bra opinionssiffror?? Eller gör det att man slår sig till ro och glömmer att vi faktiskt förlorade valet!! Man kan inte vinna utan förändring, eller man kanske kan, men hur bra är det att vinna på att någon annan är sämre??

Fast det orkade jag inte formuera så det fick bli Ordspråk!

Inga kommentarer: