lördag 8 mars 2008

Alla människors lika värde.


Internationella kvinnodagen. Vad jag minns har jag sedan tidigt 80-tal varit medveten om 8 mars, jag menar, betydelsen av att ha en kvinnodag. Kanske främst för att förtryck i andra länder uppmärksammas.

Jag som inte ens kallar mig feminist, som inte är med i kvinnoklubben, kan jag verkligen tycka att detta är en dag att uppmärksamma?!

Jo jag tror på ALLA människors lika värde, oavsett kön, hudfärg eller religion. Det arbetet kan vinna kraft och gehör om man har en speciell dag då de här problemen uppmärksammas.

Vi ska inte låta oss invaggas i lugn och tro att vi har det bra, bara för att vi är i sverige. Varje dag kallas flickor i skolan för hora av killarna och varje dag får tjejer klart för sig att utsidan är viktigast. Vi måste sätta stopp för detta. Ingen ska behöva vänja sig vid att ha det som sin vardag.

Upp till kamp för alla människors lika värde.

Uppdaterat. Jag glömde, oavsett sexuell läggning. Inget annat än glömska.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag vet inte ens om jag vill kalla mig feminist idag. Min uppfattning är att rörelsen i för stor utsträckning styrs av populistiska inslag där alla ska hoppa på tåget, men få tänker verkligen till. Jag är helt och hållet med på att den kulturen där tjejer kallas för hora, där tjejer misshandlas och så vidare måste bort. Sen finns det i vissa läger hos män en kultur där man skämtar på ett sätt som jag definitivt inte gillar. Allt detta vill jag ha bort.

Däremot tycker jag att inslag som kvoteringar, generella löneförhöjningar för kvinnor m.m. är fel. Inte beroende på att kvinnorna inte förtjänar löneförhöjningar och inte beroende på att jag inte vill ha in mer kvinnor på ledande positioner. Utan beroende på att det är genvägar som inte löser problemen, de hanterar bara konsekvenserna av dessa, och därför kommer de att återupprepas. Jag menar vi kan väl inte sitta och kompensera upp kvinnors löner för all framtid? Det jag tycker vi borde diskutera är varför kvinnors lön generellt sätt är lägre. Jag tror att ett stort inslag här är viljan till att förhandla och sätta mycket på spel, och där tror jag männen har en fördel. Det finns dock flera kvinnor som hanterar detta bra, och flera män som hanterar detta mindre bra. Men i grunden ser jag det inte som en konflikt eller en medveten diskriminering. Utan snarare som ett uttryck för hur marknaden fungerar. Marknaden är som jag ser det könsneutral även fast den gynnar både män och kvinnor i olika avseenden om man ser till konsekvenserna.

Dessutom kan man fundera på varför löneskillnaderna inom offentlig sektor är så små, och de inom privat sektor är så stora. Jag tror att det har med vinstintresset att göra. I privat sektor kör man över alla man kan så mycket som möjligt oavsett hur de ser ut, just för att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Sen har det varit mycket diskussion kring att kvinnor får frågor på anställningsintervjuer kring huruvida det kan bli aktuellt att de kan bli gravida eller inte. Män kan också få liknande frågor, dock inte om graviditet, men med syftet att hitta risker. Jag har fått frågor om jag har flickvän och frågor kring detta som har varit "maskerade" men med syftet att hitta en risk. Men syftet är just detta, att hitta potentiella risker som är ett hot mot deras vinstintresse.