måndag 16 juni 2008

Så lite fakta och så mycket att förstå!!

Som ni säkert vet vid det här laget har jag en enorm vilja att förstå och ta reda på saker. Alltså Lissabonfördraget!! Vad är det? Jag blir galnare än jag är på all otydlig information. Jag vet att vi ändå inte kommer att få rösta, men varför förvägras vi tillgång till lättförstådd fakta??

Irland sa nej, det tänker man se om man kan strunta i. Vad spelar det då för roll?? Varför folkomrösta i enskilda frågor över huvud taget?? Jag är emot folkomröstningar. Jo det är sant, det har jag tänkt på länge!! Det blir oftast omröstningar i missnöjesfrågor och då är oddsen dåliga för andra än en skrikande populist.

Om nu Lissabonfördraget är så kass, innebär det att Nicefördraget är så mycket bättre s det är bäst att hålla fast vid det?? Kunde inte Lissabonfördraget ses som ett steg på väg mot något ännu bättre?? Ja, jag har faktiskt ingen aning för det finns så lite mediabevakning och rapportering om detta. Hörde att om vi säger jag till Lissabonfördraget, då måste vi ha Euro! Är det sant?? Då kan vi ju skrota riksbanken och allt som har med våra finanser att göra. Dessutom har vi bestämt sagt nej till det i en omröstning;-)

Jag avskyr verkligen att inte fatta saker och ting, det är Så lite fakta och så mycket att förstå!!

5 kommentarer:

Gunnar Klasson sa...

Folkomröstningar är numera färskvara. De gäller bara över valdagen. EMU-omröstningen blev 55,9 % nej och 42 % ja. En stor majoritet för nej. En ännu större majoritet var 72 % nej och 28 % ja till bebyggelse i Skeppsviken. Båda omröstningarna glömdes snabbt av våra folkvalda.
Och Irlands nej till Lissabonfördraget betyder snart inget.

Fritt ur hjärtat sa...

Vi har också högertrafik och strax har vi utbyggd kärnkraft.

Gunnar Klasson sa...

Ja se där, de två omröstningarna glömde jag. Finns det någon omröstning där resultatet har accepterats?

Fritt ur hjärtat sa...

Tyvärr är jag för ung;-) Har inte varit med om så många...

Anonym sa...

De smider ihop hemska saker. En ny superstat, med president och gemensamt försvar. Superstaten kommer att bli helt odemokratisk till sin struktur och uppbyggnad.

You tube:

Our last chance. Ireland, Say NO to Lisbon Treaty
http://video.google.com/videoplay?docid=9166758247349284692&q=&hl=sv

Se dokumentären om Lissabonfördraget. Den handlar om hur Lissabonfördraget kommer att påverka hela EU. ...

http://video.google.com/videoplay?docid=-4291770489472554607