tisdag 1 juli 2008

Ett semesterminne.

Jag läser ofta Ingabritt Greklandsblogg. Eftersom jag är Greklandsfantast är det roligt att följa med i den. Sista inlägget handlade om Politik och kultur, då börjar mina tankar fara:-)

Tidigt 90-tal for min syster och jag till Lesbos, vi har i alla tider åkt på Greklandssemester ihop vartannat år. Lesbos var inte så exploaterad och vi fick se mycket genuint vardagsliv. En morgon när vi drog bort fönsterluckorna var det till vår förvåning mulet. Vi bodde i en liten håla som snabbt var undersökt. Så vad göra?? Jo vi tog en taxi in till den största staden, knappt 6 mil från vårt hotell. Mytilini, vilken stad. Jag antar att det är en annan bild idag men då var det fantastiskt, alla marknader och små genuina gränder.Hamnen helt fantastisk och där skulle vi också inta lunch. I hamnområdet låg också vackra stora hus som vi tror hade med EU och Politik att göra.

Vi satt och njöt vår mat när det helt plötsligt blev, ja faktiskt, ett fruktansvärt oväsen;-) Det var invasion av traktorer som parkerade kors och tvärs, som för att stoppa för övrig trafik. Männen i och på traktorerna gapade och skrek, de kastade gamla däck i högar och tände på, de slängde fårull i andra högar och tände på. Det brann på många ställe och röken låg tjock.

Måste erkänna att vid det laget var vi rädda!!! Man är rätt utlämnad när man inte förstår språket. Vi hade inte en aning om vad detta var, varför eller mot vem? Personalen på tavernan måste ha uppfattat vår oro, för de kom och satte sig vid vårt bord för att förklara.

Detta var bönder, främst fåruppförare som var missnöjda med priserna de fick för ullen, något som hänt sedan EU inträdet. Det var ju lugnande;-) Då var det åtminstone inte mot turister de protesterade....Efter de förklaringarna och dessutom bjöd de på kaffe och efterrätt, vi kunde ju inte lämna stället, så blev det som att beskåda en teaterföreställning. Säga vad man vill men protestera kunde de:-) Nu följer ju inte svensk press Grekiska konflikter så vi fick aldrig reda på hur det blev, men en sak är säker, hade vi fått bestämma hade vi höjt priset, som de protesterade var det säkert värda det:-)

5 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

Svenska bönder är mer flata i sina protester :)

Anonym sa...

Vilken spännande resa =) Jag var till Thailand i vintras för första gången. Vi var där när kungen fyllde år, och jisses vilket firande =D Och vi var bara i en liten förort just då. Dessutom började det närma sig val (eller nått sånt) och då fick de inte sälja alkohol =P

Fritt ur hjärtat sa...

Hannele, det är lite mer go i dem, vi har lite att ta igen:-)

emma, välkommen hit, thailand har jag inte varit i och det står faktiskt heller inte på min önskelista, men vem vet man kanske ändrar sig...

Grekland nu sa...

Haha, det låter precis som grekiska bönder. De är bra på att blockera vägarna med traktorer, hälla ut mjölk eller elda bildäck. De hörs och syns! Och jag tror de oftast har rätt i sina krav, det är minsann inte lätt att överleva som bonde här i Grekland. Men jag kan förstå att det var lite chockerande för er som turister...

Fritt ur hjärtat sa...

grekland nu, man kan ju lugnt påstå att av alla resor vi gjort, så har den här gett bestående men, nej jag menar minne;-)