tisdag 30 december 2008

Idag är det lätt att vara tacksam.

Det är totalt beckmörkt utanför mitt fönster och jag väntar på första strimman ljus. Tänkte öka på mina promenader från en om dagen till två. Lägger till en morgonpromenad, tänkte jag. Lite ljus vill jag allt ha så jag väntar bestämt en stund. Annars är det en dag fylld av blandade känslor. Jag är sliten, har inte sovit i natt. Det är trist inför nyårsafton då jag ju rimligen borde vara lite piggare än vanligt fram på småtimmarna.

Kroppen har inte på något sätt funnit en vilsam ställning i natt, ont överallt tror jag. Lite trist.

Senare idag blir jag hämtad och vi är ett litet gäng som åker till en grannstad för att gå på begravning. TUNGT. begravningar är väl aldrig kul i och för sig men när unga till synes friska människor helt plötsligt dör, då är det ofattbart hemskt. En stark människa, en frisk fläkt mitt i livet, några år yngre än jag faller plötsligt ihop och dör. Då blir väldigt mycket annat betydelselöst. Plötslig känns också mitt nyårslöfte, att vara mer tacksam väldigt lätt. Men blir både ödmjuk och tacksam för livet i sådana här situationer.

När detta är över vet jag att det blir sängläge, kroppen klarar inte alla muskler som spänns på det sätt som blir. Hoppas dock vara på benen i eftermiddag så jag får in ännu en promenad och ska dessutom göra en äggost till imorgon.


Idag är jag tacksam att jag lever, att jag går på promenad och att jag har mina nära och kära på nära håll. Idag är det lätt att vara tacksam.


9 kommentarer:

Peter Olofsson sa...

Hej! Tänkte skriva God Morgon men det kanske är lite fel ordval, ha det så bra som det bara går under dagen och hoppas att eftermälet inte blir ett för stort lidande, som sagt ha det så bra och ett stort Gott Nytt År till dig! Varma hälsningar från Peter Olofsson

Peter Olofsson sa...

Hej! Peter igen här! Får jag låna en bild som du tagit på Kulturskolan och skriva att du tagit den och sedan hänvisa till din fantastiska blogg på min blogg www.oumberligating.blogspot.com.
Denna byggnad är verkligen ett Oumbärligt ting! Respekterar vilket svar som helst, mvh från Peter!

Fritt ur hjärtat sa...

Peter visst får du ta bilden dit, det är smickrande ju;-) Djupt tacksam att du frågar!!
Ska kolla in den bloggen också..

Önskar dig och Lilla frun ett riktigt gott nytt år!!! Simone

Lena sa...

Begravningar är aldrig roligt oavsett vem det gäller. Extra tråkigt blir det ju trots allt om det är en ung livfull människa i sina bästa år.
Sänder en tanke. KRAMEN!

Marianne sa...

Så tråkigt med din vän, Simone! Verkligen tråkigt. Och du har rätt i att vi måste vara tacksamma för det vi har medan vi har det, för våra nära och kära och för de glädjeämnen som finns.

Stora, stora kramar till dig och hoppas att du tar dig igenom dagen så gott det går.

Annika sa...

Ledsamt, Simone. Verkligen tragiskt och hemskt när ung människa dör.
Ja, alla begravningar är vidriga. Men vissa är ju värre än andra.
Hoppas det gick så bra som det kunde idag.

Fritt ur hjärtat sa...

Mors Deka, Tack, Kram.

Marianne, väldigt mycket annat ter sig futtigt när sådant här händer, jag har så mycket att vara tacksam för! Det har ändå gått bra.

Annika, ja det är så sorgligt, ändå var det en väldigt fin stund. Mycket såg och musik tyst avsked, önskan från familjen. SKönt inga tal, det blir lätt mycket annars. Nu är det över det är också skönt.

Cecilia sa...

Jag tänkte på dig när jag vaknade tidigt i morses....Det där med begravningar och unga människor...usch.
Sänder en styrkande Kram

Fritt ur hjärtat sa...

Cecilia, jag kände mig stark i morse men det gick fort över...skönt att det är över.