onsdag 24 december 2008

Julaftons morgon.

Sov ända till 06.45 i morse! Härligt. Kom inte i säng förrän vid midnatt så det är kanske därför. Vi hade uppesittarkväll och det var så lyckat!! Jag hade ju känt en enorm lust att planera och laga mat, en glädjande känsla.
Roligt att duka fint!
Lax och melonsalladen är så vacker! Hoppas någon från båten Byfjorden läser min blogg så de ser att jag använt boken. Hade försökt samla lite plockmat, juligt men inte från julbordet. T.ex. Grönkålspaj med valnötter, aldrig trodde jag att grönkål kunde vara så gott! Detta blir en favorit som får vara kvar i framtiden, receptet finns i Vinterkalas av Hannu Sarenström. Till maten drack vi Mumma som vi blandade vi bordet. Smakade mumma-)
Äggosten blev så BÄST!! Den behövde jag sannerligen inte skämmas för. Jippi! Nu skall jag koka gröt så börjar julaftonen även hos oss!

11 kommentarer:

Hannu på Langeland sa...

Hm, äggosten som blev över passar perfekt i kväll, jag håller mig hemma om du får för dig att buda över den!
Ha en fin Jul/Hannu

Fritt ur hjärtat sa...

Hannu, hmm, får fundera på hur jag löser det.... tar den till frukost, så sorry den är slut:-)
Lovar på heder och samvete att ha med en när jag kommer till dig nästa gång:-)

Anonym sa...

Oj, vad jag blir sugen på äggost - det får bli någon gång under mellandagarna (björnbär har jag i frysten). Samma med grönkålspajen - receptet har jag ju, har vi konstaterat:).
För övrigt en skön julaftonsmorgon här med lite frost, bara snön som fattas!
Hälsningar
Ulla

Anonym sa...

Jag vill också ha äggost!
För övrigt är det skånsk jul som gäller här, +5 grader, duggregn och ett grått lock över himlen :( Stackars skånska barn.

Anonym sa...

Gratulerar till äggosten! Jag har min mosters stensäkra recept men har aldrig lyckats, så jag har givit upp nu.

Här har vi inte hunnit så långt ännu, men framåt eftermiddagen ska det bli mat här också.

God Jul på dig!

Anonym sa...

har nog missat receptet ,var hittade du det?

Fritt ur hjärtat sa...

Ulla, jag får nog också göra en äggost i mellandagarna! Den tog slut i ett nafs. Åh om man ändå hade rimfrost;-) Ha en skön dag!

Ewa, sa ni vara hemma och skapa egna traditioner får du göra en äggost vetja!! Det är lika synd om inte syndare om bouslänska barn....
Ha en skön dag!

Annaa,ge inte upp, jag kunde ju! Kolla museets, det gick fint, fats jag bröt med grädddfil inte ättika. Nu ska vi gå strandpromenaden!
Ha en skön dag!!

Carina, vilket menar du?? jag pratar ju om tre egentligen.. Äggosten se länk till museets sida. Grönkålspajen Finns i Hannus bok Vinterkalas som jag ju skrev i inlägget;-) Laxsalladen finns i en kokbok som säljs lokalt här.
Vilket det är var hoppas jag du får till det!
Ha en skön dag!!

Anonym sa...

Hmm, lustigt... det verkar som alla vet vad äggost är. Själv har jag inte en susning, skulle gissa på någon typ av omelett med ost i? Låter spännande och dina lokala (?) vänner verkar ju veta om äggosten. Ja, nu har jag något att (n)ysta i (he, he)...
Makalöst julbord. Skaffade en rökt ål idag, det gillar vi :-)
Precis som så många jular tidigare så gjorde jag morot- och kålrotslådor och smskiga egna köttbullar. Stoppa korv har jag ännu inte börjat med, även om jag blev sugen redan för många år sedan när kungafamiljen höll på i köket och gjorde egen korv i något av alla årskrönikaprogram. Vill minnas att kungabarnen var små, då.
Fast du vill kanske avskaffa hela Bernadottegänget? Sak samma! Ditt julbord verkar välfyllt :-)

Fritt ur hjärtat sa...

Erik, om du bara bläddrat lite ned hade du sett länken med all historik om Äggost. Du har inte sett julbordet.. det är bätre:-)
å du jag är royalist:-)

Anonym sa...

Ok .lite ordblind men tack i allafall,ha det bra i jul!

Fritt ur hjärtat sa...

Carina, helt ok, jag blev lite fundersam bara;-) God Jul på dig!!