torsdag 1 januari 2009

2009 inget skitår!

Alla tjatar om att 2009 blir ett skitår! Jag vägrar!! 2008 var ett jäkla skitår, tacksam att det är över. Finanskriser, arbetslöshet och alliansregering till trots, 2009 blir ett bättre år än 2008. Det är min fasta övertygelse.

Det är störande tycker jag att vi har en så svag marknad! I två år har vi hört att marknaden ska styra. Bort med all offentlig verksamhet till privata aktörer, låt marknaden syra. Så spricker bostadsbubblan i USA och helt plötsligt är marknadens krafter som bortblåsta. Inga initiativ därifrån, istället säger den borgerliga finansministern att det vid sådana här tillfälle är bra med statlig styrning, tillfälligt. Vilket hyckleri!
Roger J har utvecklat och skrivit om det här.

Detta till trots ser jag med tillförsikt fram mot 12 fräscha månader på ett nytt år. Tänk att det ligger blanka blad framför oss, blad som vi skall fylla. Det är spännande! Jag har blivit kallad på möte. Arbetsgivare, personalsekr, facket läkaren och försäkringskassan. Ska bli så intressant att höra hur chefen förklarar att han vill ha mig i jobb så sent som i somras men inte nu. Dessutom tror jag mig veta att han inte kan säga nej! Jag tror det blir bra!! Inget skitår på arbetsfronten alltså:-)

Trädgården min ständiga sorg 2008 har redan fått känna av att benen bär! En säck ogräs och vissnat fixade jag bort fjärde advent. Till våren skall jag uträtta stordåd! Hoppas komma ikapp med det som gått överstyr och växt ifrån mig. Dessutom hoppas jag på plantor från trädgårdsvänner så jag får min tomma rabatt färdig. Drömmer om att komma iväg på trädgårdsmässan och jag ska till Botaniska på forumträffen. Inget skitår vad gäller trädgården heller!

Lite framtid så, maken ska på egen vandringssemester. Det är honom väl unnat Jag kan inte ta alperna än på några år men det behöver inte han lida för. Bassholmen en kanske två veckor i sommar. Sönerna växer och frodas, jag önskar att det går väl för dem både med hälsa och jobb/skola. Om makens arbete lägger ner...bilindustri. DÅ ska vi se det som en möjlighet, en chans att starta om med något annat! Likadant vad gäller mig och arbete, det är chans till förändring. Inget skitår här heller alltså!

Politiskt ska vi nu sätta fart med valrörelserna. Nu ska vi prata och påverka, nu ska vi visa var vi står. Nu ska vi upp på barrikaderna, ja men se då måste det ju bli bra:-) Inget skitår här heller alltså! Jag tycker vi bestämmer......2009 blir inget skitår!


10 kommentarer:

Lena sa...

Jag håller helt med. Man ska se positivt på framtiden. Allt blir som man gör det till. Det gäller att göra det bästa av situationen.

God fortsättning! KRAMEN!

Grekland nu sa...

Vad härligt det låter med din j..klar anamma! Med en positiv inställning kommer man LÅNGT. Önskar dej allt gott för det nya året!

Anonym sa...

Underbart att läsa detta positiva inlägg!!
Vi får alla hjälpas åt att få bort den där "skitstämpeln". Jag tror fullt och fast att det skall bli ett förnämligt år som nu börjar. Så måste man tänka.
Heja Simone!!

The cottage by the Cranelake sa...

Härligt att du ser så positivt på det nya året! Naturligtvis ordnar det sig med jobbet och trädgården dessutom. Det verkar som om nästan alla liljefröerna från min lilla lilja Lilium formosanum var. pricei gror, då kommer det några när de är stora nog att flyttas.
God fortsättning!
Christer.

Solnasnackar´n sa...

Simone,
Härlig positiv syn på sakernas tillstånd!
Tror du får rätt och arbetsmarknadsministern fel. Beträffande skitår.

Anonym sa...

Önskar jag kunde hålla med dig. Men jag känner mig allt lite orolig. För både det ena och det andra. Men förstås har du rätt, man måste se framtiden an med tillförsikt.

Fritt ur hjärtat sa...

Mors Deka, Att vara positiv underättar!

Grekland.nu. måste sätta ribban högt! Här gäller det att jobba på positiva vindar...

Rolf, just den stämpeln oroar mig! Vi får ta bort den! jag jobbar på det:-)

Christer, min livssyn är i grunden positiv. SÅ mycket eländigare livet varit om jag skulle deppa också:-) Åh liljor är ju underbart, är detta den via med lite lila inslag...

Loa, någonstans ligger det och skaver, det blir vad man gör det. Om då en minister går ut och proklamerar ett skitår begår han en stor dumhet tycker jag!

Annaa, jag är också orolig för än det ena än det nadra. Tänker dock inte låta det få fäste utan beta av en sak i taget! Allt går lättar om man är positiv, till och med dåligheter;-)

Anonym sa...

Jag håller med dig fullständigt! 2009 gör vi till ett riktigt bra år! God fortsättning!

Marianne sa...

Helt rätt! 2009 blir ett toppenår och vi letar reda på russinen i kaka och ser vilka förbättringar allt leder till!

God fortsättning!

Fritt ur hjärtat sa...

maisoui, japp, vik hädan Otto eller vem det nu var som fällde den korkade kommentaren;-) 2009 blir bra!

Marianne, japp det ena leder till det andra. Börjar vi se det bra, blir det bra!!