torsdag 12 februari 2009

Fullmäktige beslutar om näringslivets pengar. Turism på entrepenad.

Uddevalla har de senaste åren kantats av svarta rubriker. Jag funderar på om vi möjligen ska hitta ett nytt namn, ni vet vi är ju Kuststaden, skolstaden, idrottstaden, och säkert något mer jag glömt. Eller är och är man har försökt säga så. Jag funderar på CIRKUSSTADEN, va?! Låter inte både attraktivt och ganska nära sanningen...

Min munterhet just nu härstammar från... hör och häpna;-) BOHUSLÄNINGEN! Ja alltså inte tidningen som sådan men väl en artikel. Det har varit många turer kring Uddevalla Event, =Turistbyrån. Jag har inte uppdelningarna klara för mig och det spelar ingen roll eftersom beslutet att lägga ned är fattat.

Munterheten bottnar i resten av förslaget. Uddevalla Turisttrafik tar över båttrafiken, gästhamnarna och Bassholmen. Det låter bättre än den förväntade utförsäljningen av främst Bassholmen som oroat mig mycket. Där tror jag vi förlorar kulturskatter om det privatiseras.

Roligast att läsa är ändå,
"ansvaret för långsiktiga och strategiska frågor om turism och besöksnäring läggs direkt under kommunstyrelsen."
Tillåt mig småle! Nu gäller det att Uddevallaborna har tilltro till de styrande! Tänk Essam som vill ha 2000 båtplatser i Bodelebukten, och som tror att Egyptier ska komma och lösa allt i Uddevalla. Magnus J som vill ha badhus, konferenscenter, idrottshall och annat på Torp. För att inte tala om vikingaby på Svenskholmen. Bäva månde Uddevalla!!

Som om inte detta tokeri är nog står också att läsa.
"Samtidigt klubbades en ny organisation igenom där ett större ansvar läggs på näringslivet att engagera sig även ekonomiskt."

Häpnadsväckande! Jag är full av beundran! Kommunfullmäktige beslutar om näringslivets pengar. Undrar om näringslivet vet det;-)
För med facit och det som tydligt uttalats undrar man ju. Funderar lite på möjligheterna i det här. Kuststäderna misslyckades med samma upplägg, där har de näringsliv som lever på turism. Deras turistbyrå gick ändå i konkurs. Vi kanske lyckas av någon annan anledning....
Man borde nog också fundera på att verkligen vara tydlig i vilka pengar det pratas om. Jag menar, det fanns politiker som jublade över tiotusen till utsmyckning av en foajé för 20 miljoner. Begreppen går lite i otakt.

Jag orkar inte ens bli orolig, fast jag inser att jag borde. Lugnar mig med att Jonasson säkert överklagar det här beslutet. Det måste väl upphandlas, ut på entreprenad och vara vinstgivande. Allt för att göra Uddevalla mer valfritt.
Tänk jag tycker mer och mer det lutar åt, Uddevalla cirkusstaden.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det roligaste tycker jag var att Turistrafiken tar över vita båtarna, bla, bla, bla. Ja, alltså det dom hade för några år sen som det skulle bli så bra om Uddevalla Forum tog över.
Oj, vad vår ekonomichef stred för att det inte skulle bli så, men vad hjälpte det...?
För somliga tar det lång tid att fatta, tydligen... *suck*

/anan-lena

Fritt ur hjärtat sa...

Anna-Lena, snacka om tillbaks på ruta 1!