lördag 14 mars 2009

Detta skulle kunna vara min drömdag.

Tänk att de tema vi har på fredagar ofta leder till eftertanke. Vi var många som bloggade om drömdagar. Önskningarna var vitt skilda Allt från en bra dag på jobbet till en härlig Spa avkoppling. Idag har jag haft en fantastsik dag! Inte smärtfri. Det viktiga är att jag kan ha en fantastsik dag ändå. Egentligen började det för några dagar sedan. En annan bloggare röjer ett dödsbo och skriver en del om det. Jag rekommenderade en annons sajt men kollade adressen först... så var jag fast. Ja inte så men jag tänkte, undra vad de har?:-) Typiskt mej! Tror ni inte på sjutton att där på en liten suddig bild finns en röd sammetssoffa. Typ antikstil. Jag visste inte själv att jag letat efter just den. Däremot har jag saknat någonstans att sitta och läsa. När jag såg soffan föll allt på plats...
Den finns på Tjörn. Idag for vi, bara för att titta. Nu är den betald och min! Kan inte visa den är, har inte löst hämtningen men sätter mitt hopp till vännen P...

Vi for alla tre så sonen fick se omgivningar han inte besökt tidigare. Vi kollade sångsvan, tofsvipa och hela fält med gäss. Ingen strandskata dock. Maken som kör sådana här längre sträckor gillar att oplanerat svänga och utbrista, -undra vart man kommer om man kör här??

Vi gjorde så. Lycklig efter att ha köpt soffan var jag sugen på äventyr. Vi hamnade på Sundsby säteri. Så otroligt vackert. Kafé och gårdsbutik, fantastisk miljö att strosa i. Rättvisemärkt och ekologisk fika. Ett toppenställe helt enkelt. Så skojade vi hela tiden om att det är spännande att vara vilse, för vi visste ju inte riktigt var vi var. Det tog en lång stund för mig att komma på - --Margareta Hvitfeldt, jag guidar ju om henne, från sjön! Hit ska vi definitivt återvända! Lite torrare i marken och lite varmare. Vilken rolig upptäckt. Tur han är smågalen maken så man kör vilse då och då.

Nu laddar vi för melodifestivalen. Den ska vi se hos syster yster och barnen. Äta räkor och ha det gott. Jag vet inte riktigt vem jag hejar på.. EMD eller Måns, nej jag är inte tantsjuk;-) Det är bra låtar, jag får lust att dansa och refrängerna fastnar. Ingen annan minns jag. Spännande blir det hur som. Så vis av temat funderar jag över min fantastiska dag och tänker. Detta skulle kunna vara min drömdag.
Litet kollage från Sundsby.



3 kommentarer:

Christel sa...

Vilken härlig vilsetur ni har varit ute på, det är roligt att se var man hamnar...tyvärr blir det alltför sällan såna turer körda. Men jag blev inspirerad av dig och imorgon ska jag och maken faktiskt åka hem till min pappa och hämta en gammal (köks)soffa så det kanske kan bli lite vilsekörning i Blekinge? Ha en trevlig söndag. Kvällen min blev lycklig, jag hejade nämligen på ... La voix!!! (spännande röstning). Kram!

Anonym sa...

Åh, där har jag varit för länge sen! Fast det heter nog Sundsby, säger petimetern. Vet inte om det fanns fik där då, vi hade klassresa på yrkesskolan i Göteborg, jag hade med mig färska wienerbröd till mig och de närmsta kompisarna, men när vi skulle fika var de oätbara. Hade burit papperspåsen i min alldeles nya läderväska och de hade tagit smak av läder! Det är vad jag minns av en vacker försommardag på Sundsby!

Oj, tänk om moderns röda soffa varit något för dig. Fast nu hade det varit för sent ändå, antar att den där snikna handlaren knep den idag.

Fritt ur hjärtat sa...

Christel, ja det var en kul tur;-) Blekinge skulle jag gärna åka vilse i. Vi har tänkt bo och se alla våra län men bleinge har vi inte avverkat än så det kommer nog en sommar när vi kör vilse i blekinge. Kul med soffan.

Annaa, jag skrev vist både och ser jag, ändrar för visst heter det Sundsby. Din mammas soffa hade varit perfekt! Fast det var väl en grupp, det hade jag inte haft plats för. Söker nu ett mindre bord gärna runt att ha bredvid soffan. Till tekoppen:-) SÄger det ifall du har ett;-)
Jag är ju hopplöst ute och kan inte räkna ut när du gick realern fast jag kan tänka att kafé och gårdsbutiker inte var speciellt vanligt då. GÅrdsbutiken pasade förresten bäst att titta i...åtminstone när ma just köpt en soffa:-)SYndpå vinerbröden, läder luktar gott men kanske inte smakar...