torsdag 12 mars 2009

Misstroendet som spelar alliansen rätt i händerna.

Fortsättning på Vad är det Mona Sahlin saknar? Stake eller nätstrumpor?
Det är trist att man hänger upp sig på Mona Sahlin som person inte hennes duglighet. Man pratar om hennes utstrålning t.ex. Varför då?? Hon är verbal, hon vill partiets bästa och hon visar vilken väg vi ska gå. Jag tror dessutom inte att man ska hänga upp sig på enbart partiledaren. Förtroendet för henne är inte liktydligt med förtroendet för den socialdemokratiska politik vi för. Vi är alla viktiga delar i partiet.

Jag uppfattar det som om folk väljer att misstro, fast de egentligen inte vet vad de saknar. Därför skrev jag också stake eller nätstrumpor. Ingen vet egentligen vad de saknar...

Inte många gillade Göran Persson som körde över och pekade med hela handen. När Mona Sahlin gör likande mot Vänsterpartiet i inledningen av samarbetet får hon massiv kritik. Jag tycker Mona Sahlin visade med tydlig önskvärdhet var skåpet skulle stå. En taktik som lyckades! Vänsterpartiet lade ner sin ekonomiska diskussion och ville vara med i samarbetet. Se det som en seger! Varför belyser ingen det..

Nyttan med att drömma efter en annan "typ" av stadsminister ifrågasätter jag starkt! Var finns alla alternativ?! Vi lever i den här verkligheten, med de här kandidaterna Saknas det någon är det synd men sånt är livet. Det är de som orkat bry sig och engagerat sig som tar de här stegen. Inte de om sitter och tänker.

Maud Olofsson får det att krypa i mig av obehag. Hennes sätt att raljera och domptera inger inget förtroende. Mona Sahlin har gått den hårda skolan och förtjänar förtroende. Att drömma om en utopi med kandidater som inte finns vinner vi inget val på. Det är bortkastad energi! Det spelar alliansen rätt i händerna!!

11 kommentarer:

Anonym sa...

Precis som du känner för Maud , känner jag för Mona. Gillade för den delen inte (S) Göran P heller. När jag tänker efter så är det nog bara Anna Lindh som jag skulle kunna tänka mig ha den rätta karisman, men tyvärr så fick hon aldrig den chansen för hon hade både stake och strumpor.

Nej in med lite nytänk och unga krafter istället för söndertjatad gammal politik - I samtliga partier - så kanske fler börjar rösta.

Fritt ur hjärtat sa...

Ewa, jag tror det är nytänket Mona Sahlin infört som får rörelsen att bromsa. Det är inte hennes sak att behaga alla. Hon var en av få kadidater, verkligheten alltså. Det är den jag vill att vi ska leva i. En dröm om en annan partiledare som någon sorts utopi tror jag inte på.

Anonym sa...

Simone, jag beundrar din glöd och engagemang och naturligtvis har du rätt... egentligen.

Jag vet egentligen för lite om Monas ledarförmåga för att kunna uttala mig om hon skulle bli en bra stadsminister eller inte, men det är väl det som måste bli hennes och partiets största utmaning: Att övertyga tveksamma om att hon kan axla den rollen!

Även ditt sätt att se på historien med Vänsterpartiet måste lyftas mycket mer. Jag tror inte många ens känner till det.

Personer som du behövs verkligen i politiken. Kram! :)

Anonym sa...

Ett tillägg till din kommentar här ovanför:
"Det är inte hennes sak att behaga alla".

Tyvärr ingår det ju att hon måste behaga många för att lyckas vinna fler väljare. Partiledaren ÄR viktig för ett parti och för hur folk röstar.

Anders Nilsson sa...

Det märkliga är att all valforskning och forskning om röstningsbeteende visar att partiledaren speler en liten roll i sammanhanget. Folk röstar på parti och sak. Så varför man riktar så stort intresse mot partiledaren blir ännu mera obegripligt, om det helt enkelt inte bara är så att man säljermera lösnummer och veckotidningar på personer och kändisar.

Fritt ur hjärtat sa...

Ingela, tack. Jag brinner det är sant. Framför allt iakttar jag och det är ingen rolig rörelse att skåda. Ang ditt tillägg så är det som Anders säger. Vi röstar på ett parti, en företeelse eller en sak, sällan på en person. Tänk på dina lokala valarbetare! De som sitter i valstugorna, kämpar med torgmöte och annat på lokal nivå. De är DE som vinner valet!! Många många männsikor är det.

Anders, precis min teori! Detta är tredje stadsmaktens sätt att sälja. De fokuserar som på "kändisar". Det sorgliga är att S bloggar går rakt i fällan och följer med. Istället för att fokusera på politik, vilket faktiskt levereras på olika sätt varje dag.

Solnasnackar´n sa...

Simone,
Tyvärr har jag samma känslor för Miljöpartiet som du har för tant Måd...
-loa

Fritt ur hjärtat sa...

Loa, som jag skrev till ingela, var och en har rätt till sin åsikt. Till syvend och sist handlar det om sakfrågor. Om ideologi och om vilket samhälle vi vill leva i. Ett sopm jagar sjuka och arbetslösa och anklagar dem för fusk. Ett som beskattar pensionärer högre än arbetare. Ett som säljer ut välfärden så lika skola och lika vård är ett minne blott. Till sist är det endast det allt handlar om. DÅ vet jag att mitt hjärta sitter till vänster. Ett enda steg åt höger och alliansen styr som de gör idag, det tänker inte jag bidra till.

Snabben sa...

Hej S. Du undrar vad Mona S. saknar. Hon saknar folks förtroende. Hon hade det inte när hon varGöran P´s lilla "hålldam" och att han försökte göra henne till sin påläggskalv fungerade aldrig.
Hon räcker inte till som påtänkt statsminister.
Ett förtroende måste man förvärva, och arbeta sig till och det har hon uppenbarligen inte gjort, och därmed får hon inget förtroende.

Fritt ur hjärtat sa...

Hej Snabben! Kul att du tittar in, fast jag ser dig hellre på kaffe;-)

Jag hör att många säger som du. Kan bara upprepa vad jag tror är rätt och riktigt. Vi är många som arbetar för en socialdemokratisk seger nästa val. Om vi tror att allt står och faller med en person skulle vi nog ge upp allihop. På GPs tid hade jag noll förtroende för honom men jag var fortfarande socialdemokrat, röstade därefter, på den tiden man fick stryka gjorde hag det, därefter kryssade jag.
Att önska sig en annan partiledare tycker jag följdaktligen är bortkastad energi. Den energin borde ligga på politiska spörsmål istället. Sverige har lämnat välfärden och det ser bistert ut, fokus borde ligga där och inte på en person.
En person som sannerligen förtjänar allt stöd. Vilken resa. Så många försök att knäcka henne och hon reser sig. Jag är full av beundran.

ewajansson... sa...

Läste din kommentar på min blogg. Tack för stödet! Vi behöver faktiskt Mona för att vinna valet 2010 - vore bra om alla fattade det!