tisdag 29 september 2009

Vätskebalansen...

Glömt vätskebalansen. Sonen har gått ner 3 kilo och var på väg att bli uttorkad, eller, det är säkert en överdrift. Proverna visade obalans i vätskeintaget.......
Annars trodde doktorn som jag, på skonkost. Totalt laktosfri och över huvud taget mer noga med kost. Kalorier man förlorar tar man igen, det är mer viktigt med vätskan just nu.

Funderar på hur jag ska göra med skolan. Vet de vad skonkost är...eller ska jag vara glad om sonen äter? Aptiten är ju också ett problem. Idag önskar han korv och bröd, inget annat. Då får han det. Idag är det saxofonlektioner x 2, vi får vila på caféer om solen inte värmer. Nu får jag bli uppfinningsrik för att hushålla med hans ork! Först måste vi få ordning på vätskebalansen.

4 kommentarer:

Ewa sa...

Ge honom en cool vattenflaska att kånka runt på.
Sedan finns ju räddaren i nöden; Resorb, vätskeersättning i brustablett from på Apoteket. De är suveräna.

Krya på dig Theo.

Fritt ur hjärtat sa...

Ewa, de får inte ha vattenflaska på lektionstid och kuta runt med den på rasten går nog bara sådär. Måsteåprata med lärarna inser jag.
Theo hälsar och tackar.

Marianne sa...

Nej vad trist att sonen inte mår bra. Kan du packa med honom såna där små Festisar eller vad de heter, små juiceförpackningar på en eller ett par deciliter? Då får han både lite vitaminer och lite energi och vätska, samtidigt som det är gott.

Om läkaren förskriver en speciell kost kanske ni kan få prata med en dietist? Och om läkaren anser att han ska hålla sig till den kosten hundra procent bör ni väl få ett läkarintyg att lämna till skolan så att köket vet vad de ska laga till honom?

Jag kan ingenting om sånt här, försöker bara komma med glada tillrop så att ni kanske kommer på någonting bra.

Hoppas verkligen att han kryar på sig snabbt, och jag tror det kan vara bra med fler ordentliga samtal för att se så det inte är någonting som är jobbigt för honom i skolan!

KRAM!

Fritt ur hjärtat sa...

marianne, bra idé! Kollar på apoteket idag. Vill inte att han dricker sött men ett par i skolan varje dag kunde vara smart.
Man blir ju orolig när barnen inte mår bra. Samtidigt tröstar jag mig med attom de bedömt det som alvarligt hade de lagt in hoom.
Nu ska jag få honom att drick och han ska vägas en gång i veckan. Fortsätter det utan avmattning ska de kolla honom igen.
Skolan är tuff, tempot, rollerna, hierarkin. Vi samtalar ofta med honom, men han är snart 13, inte helt meddelsam.
Tack för glada tillrop! Det behöver jag.