torsdag 19 november 2009

Är det vacker eller är det folks minnen som säger att det borde vara vackert??

Ibland blir jag uppriktigt förvånad över vad folk i min omgivning retar upp sig på. Nu senast är det ett pumphus på en rastplats. Helt plötsligt är det som om rastplatsen är vacker, en oerhörd tillgång och väldigt utnyttjad. Pumphuset har förstört alltihop. Eftersom jag är en enveten jobbig typ som vill förstå, tog jag kameran med mig och gjorde en undersökning.Det här är alltså den fantastiska utsikten alla sägs stanna och titta på. Jag satt här och fotograferade, är 175 cm, så är man 2 meter ser man förmodligen lite bättre.

Bakom snett ovanför finns en, kanske ser man bättre där? Knappast. Inte går det att slå sig ner och det är igenväxt.Ännu mera till vänster och mer uppe i berget ser jag stenbänkar. Kanske det är utsikt där då? Ja, något. Begränsad, men hyfsad. Synd bara att stenen är iskall och det inte finns något bord.


Åt andra hållet ser det ut såhär. Förfärligt tycker jag. Men om man söker utsikt är det nog hit man ska. Här finns inga sittplatser.

Det omstridda pumphuset. Vad spelar det för roll undrar jag. Hela den sidan berget är ful! Däremot undrar jag varför man inte gör något??
Utsikten om jag slår mig ner på en sten bredvid pumphuset. Här finns potensial. Sätt ut sittplatser högre upp. Ta bort alla gamla dåliga som faktiskt inte går att sitta på. Kan man tänka sig en pergola med Vildkaprifol vid pumphuset. Då kanske man skulle kunna stanna och njuta av utsikten. Vad som är så speciellt idag förstår inte jag. Är det vackert? eller är det folks minnen som säger att det borde vara vackert?? Det kan jag inte svara på. Men jag ser det jag ser och det är inget att yvas över. Undrar allt jag om det inte vore värt ett medborgarförslag:-)



10 kommentarer:

rolf ohlson sa...

Bra inlägg!Bra bilder!
Själv har jag inte stannat där sedan jag genom ett fatalt missöde, för 47 år sedan, kraschade kompisens racercykel i bergväggen strax nedanför nuvarande pumphus.
Det gjorde ont och blev dyrt och jag glömmer det aldrig.
Får väl ta mig i kragen snart och se på utsikten stillastående.

Fritt ur hjärtat sa...

Tack Rolf. Jag tror det är som med Folkets park, man lever på minnet och gnäller för gnällandets skull.
Bättre bli konkret och komma med förslag...

Anna-Lena Heydar sa...

Har själv aldrig sett någon som stannat och suttit ner på rastplatsen, men när man ser utsikten från Pumphussidan, kan man ju se att det faktiskt skulle kunna bli riktigt intressant.
När marken har satt sig efter rörnedläggning kan man säkert hitta på något kul här.

Fritt ur hjärtat sa...

Anna-Lena, stället har potensial, helt klart. Vägen är vacker och ett historiskt dokument så man borde nog göra något. Det blri nog ett medborgarförslag. Om inte du hinner före så jag slipper krångliga vägar:-)

Annaa M sa...

Förstår inte heller det där med pumphuset. Men det är väldigt typiskt. För att inte tjata Folkets Park igen så kan jag i raden nämna Skansen Kronan i Göteborg. Det var för en del år sedan ett jäkla rabalder om att man inte skulle få bygga bostäder i området nedanför. Ovärderliga strövområden skulle gå till spillo, barn berövas sin lekmiljö, namninsamlingar ordnades, debattatiklar skrevs. Jag drog dit en dag för att kolla vad det handlade om och hittade till min förvåning ett igenväxt skräpigt snår med stigar som för länge sedan upphört beträdas av några strövare. Däremot syntes på några ställen eländiga spår av andra besökare; kring några gamla ruttna madrasser låg använda sprutor kringslängda, på andra ställen trasiga flaskor och burkar. "Ja men det är en viktig grön lunga!" försvarade sig folk när jag påpekade det. Men det var ju bara just denna vilda del av hela lungan som skulle bebyggas! Vet inte hur det blev sen med det där bygget. Kanske någon annan som vet.

Fritt ur hjärtat sa...

Annaa, vanligare än vi förstår tror jag, motstånd mot.. ja vadå? Är det vilja att gnälla helt enkelt eller är det ovilja till förändring?

Lena sa...

Inte särskilt vackert, det håller jag med om! Pumphuset syns ju knappt. Ja folk är galna, som orkar bråka.

Fritt ur hjärtat sa...

Lena, just orkar är en bra iaktagelse. Hur orkar dom??

Anna, Fair and True sa...

Usch vad folk är trista!

Men kul att gjorde en liten undersökning! :)

Fritt ur hjärtat sa...

Anna, trista och gnällga. Jag räknas nog också dit som gjorde undersökningen:-)) Det var ju det där med enveten..