fredag 20 november 2009

Show and tell, Skyltar.

Om man tittar över hela världen finns det mängder med roliga skyltar. Skyltar med varning för krokodilen roar en Svensk. Särskrivningar och underligga tilläggsskyltar är också kul. Det ska bli roligt att se vad andra valt att visa för skyltar! Vill man vara med i fredagstemat länkar man till mig och lämnar en kommentar här. Jag vet inte om mina skyltar är så roliga, men de skildrar lite om var jag bor, tror jag:-)Jag har inga sjökort, men det hade varit intressant att se rören.....inte.Om man har båten här är det kanske värt risken?! Jag undrar vilken risk det är? Rasrisk?Jag vet att jag tjatar, vi har en bro, den heter Uddevallabron:-)Här får man inte bada med moped. Undra om de inte gör sig bättre i ett garage ändå..... Pussas får vi! Eller, nä den här skylten står i Göteborg. Attans också..
Lite sällsynta blommor. Kan man säga att skylten är RAR?! (obs växtnördhumor)
Roligare än så blir inte jag idag. Eller det kanske jag blir men inte här. Ikväll ska jag till Bokenäs och se Operans uppsättning av Charlie Chaplin, därefter ska vi ut och äta. Kan bli rkitgt kul, föreställningen har fått bra kritik. Sonen och maken är också på vift så jag ska roa mig med 5 andra tjejer. Kul!
Imorgon ska jag gå på loppisar och tydligen ska vädret vara bra så det blir nog en del fotografering också. Nu önskar jag er en trevlig fredag!!

31 kommentarer:

Annika sa...

Roligt tema och roliga skyltar. Jag har alltid med mig moppen när jag badar! :-)

Marianne sa...

Man kan bada med både hästar och moppar? Schysst av Sunningen att sätta upp regler, så att det är tydligt att alla är välkomna samtidigt som medlemmarna kan känna sig trygga att de får plats. Det tycker jag är bra.

Jag kunde inte låta bli att vara med lite i smyg i dag : )

Kram!

Fritt ur hjärtat sa...

Annika, skyltar kan bli roligt som tema, hoppas på många roliga inlägg idag. Moppen har jag i garaget...

Marianne, jag såg att du smög med! kul. Klart det är lättare för dem som vill säga ifrån när någon väl ommer med moppen. DÅ kan man peka på skylten. Men en kul bild blir det.

Annika sa...

KUL tema idag! Jag har inte heller så jätteroliga skyltar, från närområdet.
PUSS-skylten var ju rolig!!
Hoppas att du får en fin helg!
Kram!

Nilla sa...

Artrik vägkant var jättefin! En sådan har jag aldrig sett, men det vore roligt! Ha en skön helg.

Fritt ur hjärtat sa...

Annika, ja över världen finns det ju ett antal skyltar att välja på!
Ha nu en toppenhelg!

Nilla,Ja den är så fin! Ska åka där extra på våren och se i dikeskanten.

Taina sa...

Hahahaha! Du fick ju till det med annorlunda skyltar! På egen risk skyltar är ju så roliga för de blir oftast fel när man läser dem.

Ha en underbar helg!

Musikanta sa...

Helt underbara skyltar! Du skrev ju faktiskt ingenting om att de MÅSTE vara roliga iofs. Jag tycker att de är så SVENSKA (utom pusskylten då kanske). Lite lagom pedagogiska och uppfostrande som föreningsskylten och den vid vägkanten.

På den första skylten kanske det skulle ha stått "Ta med dig sjökortet när du badar" så att man inte stöter på några rör av misstag! För de finns väl i vattnet, antar jag...
Kram och tack för ett trevligt tema denna fredag!

Grekland nu sa...

Jag fastnade för den där uppfordrande tonen på skylten från bryggan: "Den är inte ett soldäck, bred inte ut Er" och "Hörsamma äldres och medlems önskemål". Haha, ord och inga visor...

olgakatt sa...

Den artrika vägkanten var festlig - tydligen fotograferad i torrtid. Måtte ingen komma på idén att ogräsbekämpa där!!

Lena sa...

Man kan konstatera att du bor vid vattnet i alla fall! Ha en bra helg.

Fritt ur hjärtat sa...

Taina, Ja det kasnkeblev lite annorlunda... På egen risk, för vad undrar jag hela tiden.

Musikanta, precis Svenska! Vägverkets normer är så precisa. Fast jag undrar om det inte är skönt...

Fritt ur hjärtat sa...

Grekland, man undrar om någon badar där på sommaren eller om det är busliv.. ska gra ett studiebesök under säsong;-)

Olga, det stämmer, artrikvägkant är fotografera i mars, det var torrt och kallt. Ska defenitivt komma ihåg detta i april, maj.

Lena, ja mycket vatten blir det. Uddevalla kommun har 24 mil kust!

HeLena sa...

Kul tema!! och visst är vissa skyltar lite konstiga... jag tror ändå att det är tur att vi har vv som godkänner vägskyltarna, annars är väl risken stor för förvirring... ;).
Ha en underbar helg!!

Anna Kim-Andersson sa...

Hej!
Kul med skyltar!!!

Jag skulle bara vilja visa skylten som jag fotograferade utanför Gränna för ett par år sedan. Den finns på bifogad länk, Veckans bild, vecka 46. När jag ser den skylten tänker jag att människan aldrig upphör att förvåna mig :) http://www.agate2.se/bilder/start_bilder1.html

Anonym sa...

Särskrivningar, tar du upp som exempel på roligheter men din egen brist på stavningsförmåga och rättskrivning är inte speciellt kul. Läser ibland dina bloggar men fastnar ofta vid, inte tangentmissar utan, rena felskrivningar. Sedan när, till exempel, har "svensk" blivit ett egennamn och stavas med "stor bokstav"? Ibland tycks behovet att synas vara större än insikten om värdet i vad som skrives.

Roland

Fritt ur hjärtat sa...

HeLena, säkert är det så att vv för en del ordning med sig. Jag behöver den, det är jag säker på.

Anna-Kim, hej och välkommen hit. Den var ju underbar!

Fritt ur hjärtat sa...

Roland, tack för din kommentar. Jag skriver ofta fort och fel.Det vet jag, säkert annat också. Men eftersom det här är en blogg man väljer att läsa förstår jag inte ditt problem. Läs någon annan stans vet ja! Jag skulle inte misstycka. Att lägga ork på att vara irriterad över hur jag skriver säger mer om dig än om mig.
Trevlig helg.

Anonym sa...

Ja, du har så rätt S, problemet ligger hos Roland - stackarn! Det kan inte vara kul att vara så tvångsmässig!
Trevlig helg! Vi har äntligen lite sol här idag!
Ulla :)

Västmanländskan sa...

*fniss* någon kyss-zon har jag aldrig sett förut. Kul!

Desiree sa...

Här hade du verkligen fått ihop ett helt gäng skyltar. Jag gillade den med kyss zonen bäst. Ha en riktigt bra helg.

Fritt ur hjärtat sa...

Ulla, ja inte tvingar jag någon att läsa här. Det är fritt val.
Vi har också sol idag! Härligt. Har varit i Skredsvik och tagit massor med bilder.

Västmanländskan, nej men det livar upp:-)

Desiree, jo jag samlade bäst jag kunde.

Sparkling sa...

haha kyss-zon den har ja aldrig sett, kul! fler sånna borde placeras ut :D

Fritt ur hjärtat sa...

Sparkling, japp fler kyss-zoner och gärna några för kramar och leende också!

Norrsken och stjärnfall sa...

kysszonen var väl en trevlig skylt. Har aldrig sett något liknande förr.
Hoppas du kan se skyltar hos mig nu. Ett allvarligt inlägg blev det då jag inte kunde komma ifrån tanken bakom de skyltar jag såg.

Anna, Fair and True sa...

Lilla blomskylten var ju så söt!


Antar att bryggskylten främst var riktad till ungdomar eftersom den mest handlade om moppar och att de skulle lyssna på äldre! :)

Måste ändå ge Roland cred för att han faktiskt skrev sitt namn. Annars brukar de flesta vara anonyma när de har åsikter om vad det nu är.

Fritt ur hjärtat sa...

Norrsken o stjärnfall, ja kunde se bilderna hos dig till slut.

Anna, ja man anar väl att där varit viss anarki:-)
Roland kan ju faktiskt heta Knut-Olle:-) Han är rätt anonym ändå.

Anna, Fair and True sa...

Jo, det är ju sant, det var ju ingen länk till hans blogg eller liknande. Ha ha, Knut-Olle var ett snyggt namn!

Fritt ur hjärtat sa...

Anna, jag har bra fantasi:-)

Anonym sa...

Hej

Vart står "kyss" skylten?

/fredrika

Fritt ur hjärtat sa...

ANonym, den går med i en utställning, jag vet tyvärr inte var den är nu. Jag fotograferade den på trädgårdsföreningen i Göteborg.