lördag 21 november 2009

Oboj vilken mina.

Åkte till Skredsvik för att fotografera när solen äntligen är här. Får se ett märkligt klot i vattnet Funderar en stund på vad man gör när man ser märkliga klot i vattnet... Ringer några och frågar. Därefter ringde jag polisen. Det tog en stund så ringde militären. Jag fick förklarar position och hur den såg ut. Rund, rostig. Tre gånger så stor som en normal boj. Något som sticker upp på den. Förklarade jag.

Vad tror du det är sa den trevlige militären. En boj för gigantiska båtar, eller en minatrapp, svarade jag. Inte alls så att jag tror det här är något farligt, men den brukar, vad jag vet, inte ligga där.

Vi har ingen övning annars skulle det kunna vara vi, svarade militären. Han skulle kontakta någon och vi sa hejdå. Det dröjde inte längre förrän vakthavande befäl kontaktade mig och jag fick förklara igen. Du ser det säkert om du har en bra kikare sa jag:-) Tyvärr hade jag ju bara kameran. Jag var grymt noga med att inte verka hysterisk. Inte vill man larma och ha pådrag i onödan. Han skulle i alla fall kolla upp saken.Jag gick ut en sista gång och då hade den snurrat runt så öglan upptill syntes. Den hade också drivit närmare. Bilden visar att det är en boj.Det var ju tur. Nästa gång är det jag som har kamera och kikare! Det blev nästan spännande där ett tag;-)

9 kommentarer:

Marianne sa...

En sån dramatik! Men det var ju skönt att det bara var en boj!

Kram!

The cottage by the Cranelake sa...

Skönt att det var en boj, fast det är alltid kul med lite ofarlig dramatik :-) :-) Fast ligger inte minor lite djupare?
Ha det gott!
Christer.

Grekland nu sa...

Tyckte du gjorde rätt i som ringde i alla fall, man ska nog "lägga sej i" lite oftare. Påminner mej om när det var OS i Aten och jag såg en "skum" liten låda utanför stadion, precis där alla gick. Oj, nån har lämnat en bomb eller nåt, tänkte jag och gick raskt fram till några vakter för att berätta. Men de tog det kolugnt och förklarade lite nonchalant att det var polisen som lagt "lådan" där, den mätte om folk bar på nån bomb eller nåt vapen eller hur det nu var. Inte ens ett tack för att jag varit uppmärksam fick jag...

Fritt ur hjärtat sa...

Marianne, ja det var skönt. Fast det hade blivit fina kort om det kommit helikopter och män i uniform...;-)

Christer, ofarlig dramatik, ja det gillar jag! Har ingen aning om hur minor ligger...

Grekland, sant, vi behöver alla bry oss lite mer tror jag. Nu var det ju inget farlig, men jag fick tack. Flera gånger. Better safe then sorry, sa de till mig flera gånger.

Solnasnackar´n sa...

Oh boj, Oh boj, Oh boj vilken dramatik.
Bättre larma en gång för mycket än en gång för lite.

Anonym sa...

Ha-Ha...Nu börjar jag bli van med dig syrran.......
Blåljus-Syster :-)
Bara du kan skicka ett sms där det står:
Har kanske hittat en mina i Gullmarn, blir lite sen...
Sånt som förgyller livet!
Puss Syster yster!

Fritt ur hjärtat sa...

Loa, japp, allt för att få se män i uniform;-)

Syster Yster, du är en tålig och fin, förståenden syster:-) Men vad skulle jag skrivit då...

Anna, Fair and True sa...

Jag var på Bryssels flygplats härom dagen och såg då en övergiven ryggsäck bredvid ett bagageband (bagagebandet var annars tomt och väskan låg ju inte kvar på bandet utan stod på golvet någon meter i från). Meddelade en som jobbade där vad jag sett och fick till svar: "okay, thanks, someone will pick that up later" och det syntes att han inte ens tänkte meddela någon. Så viktigt var det. Hade det varit Heathrow hade det blivit "destroy" direkt! Säkert helt harmlös men ändå!

Fritt ur hjärtat sa...

Anna, verkar nonchigt för att vara Bryssel, de borde väl reagerat blixtsnabbt tänker jag.
Bra att du sa till i alla fall, då märker de att folk är medvetna.