onsdag 9 december 2009

Hur är det med arbetsgivaransvaret?

I debatterna om sjukskrivnas utslagning saknar jag en vinkel. Arbetsgivaren. Försäkringskassan ska enligt regler från den Moderatstyrda regeringen ta fram arbetsförmåga. Man är inte sjuk vissa procent, man är frisk vissa procent. Kan man arbeta 25 % ska man stå till arbetsmarknadens förfogande. Om man haft ett arbete där omplacering är omöjlig sägs man upp och blir arbetssökande. Nu undrar jag. Hur många arbetsgivare söker sjuka, svaga, människor med 25 % restförmåga? Är inte det relevant? Regeringen hävdar att alla ska jobba. Men var? Visst är det dags vi ställer frågan. Var ska alla dessa människor arbeta?
Ingen frisk ska tvingas i förtidspension säger analytiker från regeringen BRA!
Nog vore det bra om vi fick samma löfte om att ingen sjuk behövde jobba också....
Jag har säkerligen lämnat 10 olika förslag till min arbetsgivare på hur jag skulle kunna vara till nytta på arbetsplatsen. Jag har tagit fler initiativ än de orkat med. Varje gång har svaret varit att "de arbetar inte så". SÅ kan man inte göra, säger de.
Kanske hade vissa av mina förslag inte fungerat, men jag har inte ens fått prova.
Det är inte enbart den sjuke det handlar om i denhär debatten.
Det handlar också om ett arbetsgivaransvar, men det kan jag inte finna någonstans!

Läs också Anställda på Försäkringskassan kräver ursäkt.

2 kommentarer:

olgakatt sa...

Jag hörde i radion igår om en arbetsgivare som tagit sitt ansvar. Det gällde violinister med frozen shoulder. Det tar ofta ca 2 år att bli frisk från det. Nu hade denna orkester 2 utförsäkrade violinister som inte var friska ännu. Så orkestern betalade lön till dem! Vilket naturligtvis för till ekonomiska problem för orkestern - det är ju inte en bransch med särskilt gott om pengar, heller. Men man insåg ju att en axelskadad musiker med all möjlighet att bli frisk med rätt behandling inte har på arbetsförmedlingen att göra. Försäkringskassans talesperson menade att det fanns inga undantag för vissa yrken. Reglerna gäller ALLA.
Det är i alla fall ett trevligt undantag i detta dystra sammanhang.

Fritt ur hjärtat sa...

Olgakatt, sannerligen!