tisdag 5 januari 2010

Ingen snöstorm. Ingen Kultur och fritidsnämndens ordförande.

Väntade två saker när jag slog upp mina blå idag. Att snön skulle värka så vi skulle få ställa in resan. Turligt nog var det inte på det viset.

Dessutom väntade jag mig att Johan Wiktorsson skulle vara i Bohusläningen och bemöta kritiken från slöjdhuset. Versionen i gårdagens tidning är inte så värst nära den information vi politiker i nämnden fått, inför besluten om verksamhetsbidrag.
Många är de föreningar som haft oförändrat bidrag i 10 år. Alla dessa har också ökade kostnader. Vår bild inför besluten var att ett stort problem är att de ideella krafterna inte finns längre. I tidningen framställdes det som en bisak. I mitt tänk blir det konstigt. Kan pengar lösa att det är svårt med ideella krafter? Har vi fått felaktig information? I artikeln hänvisades till uteblivna möte. Vår ordförande och fler därtill refererade till samtal som ägt rum. Allt låter så konstigt.

Att fastigheten är uråldrig med ett stort renoveringsbehov är känt. Att det Borgerliga styret i kommunen vill sälja de mesta i fastigheter vet vi också. Att önska att kommunen måst hantera huset och att det ska bevaras som något slags kulturcentrum är därför högst otroligt. Lovvärda önskningar visserligen. Men marknaden styr och att sälja fastigheter ger pengar till kassan, de tror jag knappast de styrande tänker avstå för en kulturgärning.

Får mig att tänka på hur tacksamma vi ska vara för de föreningar som själva sköter sina hus och betalar kommunen för att få göra det... I år vet jag att Bångens hembygdsförening fick en liten höjning av verksamhetsbidraget. Det gläder mig mycket, även om jag önskat att den höjningen var dubbelt så stor. De har otroligt mycket verksamhet och dessutom verksamhet mot barn och unga. Ligger i linje med våra normer. Så helt ute och cyklar är vi inte. Önskar ibland vi varit som pojken med guldbyxorna och haft en outsinlig källa att ösas ur. Så är det tyvärr inte. Får väl hoppas ordföringen är i tidningen på torsdag istället, för nog borde han vara tillfrågad i sak så att det blir två sidor av ärendet. Tills dess gläder jag mig åt uteblivet snökaos så sonen får en säng.

Inga kommentarer: