söndag 31 januari 2010

Lätträknade småfåglar.

Den minskning av småfåglar som rapporteras tror jag mig märka tydligt. I många år har jag vintermatat och alltid har vi haft mycket fågel på besök. Jag har under mina perioder då jag inte kunnat lämna hemmet, suttit med fågelbordet som sällskap till morgonkaffet. Nu är det snudd på tomt och öde. Rödhaken, ett par koltrastar pilfink, gråsparv och steglits är de jag ser, i små mängder. I morgon är det sista dagen att rapportera in fågelräkningen, det blir lätt. Så få småfåglar som i år gör det sorgligt lätträknat.

7 kommentarer:

Monica sa...

Tycker också det känns så. Trist som attan!

Ebba Christina sa...

Ja oh så mycket mindre fåglar det är nu. Har också räknat fåglar och ska skicka in.

Lae i Nordtorp sa...

Här i Nordtorp har vi bara några talgoxar och blåmesar. Förr var det allldeles fullt vid fröautomaterna. Jag tycker det är ännu mer underligt med tanke på att i somras var här masssor med fåglar. Många som jag aldrig hade sett förut och inte heller kunde identifiera i boken Europas fåglar. Har de fått fel på navigeringsutrustningen kanske?

Ingemar Pettersson sa...

Här räknas det också för att kunna skicka in till SOF. Som ni alla tycker så är det säkert lite mindre fåglar överlag.

Vi märker dock inte av det så mycket men det beror nog på att matningen har varit i gång sedan förra vintern. Sedan matar vi också mycket, mera än förra vintern. Tycker nästan vissa har ökat, i alla fall rådjuren :)

Vart skickar man rapport på dom....

Till och med jag har haft steglits hemma nu, vilket är super kul. Annars två starar igår utöver alla dom vanliga.
mvh
Kungsfiskaren

Fritt ur hjärtat sa...

Monica,verkligen jättetrist.

Ebba, verkar vara likadant överallt.

Lae, larmrapporterna talar om att så mycket som 90% av t.ex mesarna dött i vinter. Katastrof, utan hjälp av katter kan man säga. Vintern är inte bra för de små liven.

Kungsfiskaren, jag börjar mata i oktober och slutar i juni så riktigt helår har jg inte men bra nära:-) Här är så markant mycket färre att jag blir rädd.

Ingemar Pettersson sa...

Hej!

Är precis hemkommen från sjukhuset där jag har legat i två timmar och "tankat" medicin i droppfom.
Sitter nu med en kopp kaffe och kopplar av med räkning.

just nu: (under senaste 15min)

1 rödhake
4 bergfinkar
1 domherre
7 koltrastar
10-12 blåmesar
10-12 pilfinkar
8 talgoxar

Ha det så bra!
Mvh
Kungsfiskaren

Fritt ur hjärtat sa...

Kungsfiskaren, låter som bra återhämtning. Jag rapporterade igår.
7 Steglits,
4 Pilfink
3 Gråsparv,
1 Rödhake,
1 Grönfink,
3 kajor
2 koltrast
2 skator
1 kråka
Inte roligt, alla mesar som bortblåsta, entitan och nötväckan också. trist.